Desafien el desert alimentat amb hidrogen

El santfeliuenc Jordi Juvanteny, José Luis Criado i Xavi Ribas són líders de la categoria Mission 1000 a, Ral·li Dakar

Els integrants del KH7-Ecovergy Team han arribat a l'equador del Dakar 2024, el 32è per al sanfeliuenc Jordi Juvanteny i el 33è de José Luis Criado, els dos espanyols que sumen més participacions en la prova. En aquesta ocasió, compten amb la presència en cabina de Xavi Ribas, qui està realitzant un impecable treball etapa rere etapa per a analitzar i millorar el rendiment de l'innovador sistema híbrid de combustible d'hidrogen i HVO (dièsel renovable a partir d'oli vegetal hidrotratado), del qual és el responsable del seu desenvolupament tècnic.

525868d8 dedb 436c 8117 88c2288d915f

Els resultats ja s'estan començant a veure i, després d'haver aconseguit convertir-se en els primers participants a completar el ral·li la passada edició amb hidrogen com a combustible, en aquesta ocasió estan disposats a aconseguir la victòria de la categoria Mission 1000, reservada a vehicles alimentats per energies alternatives. La tripulació espanyola va arribar a l'etapa de descans en Riad líders de la seva categoria, dos punts per sobre dels segons classificats, que es convertiran en set quan els afegeixin els 5 punts de bonificació després de ser l'equip més votat pels aficionats en el ‘Fan Boost’ creat en el compte d'Instagram del Dakar.

bab0b671 6408 4104 95f7 8f67d59cc154

La seva popularitat no és en va. A part d'haver demostrat les seves habilitats al volant, durant aquesta primera setmana de competició, el trio espanyol també ha pogut fer justícia a la seva fama d’‘àngels de la guarda’ del Dakar en ajudar a diversos competidors a petició de l'organització en l'última etapa disputada.

GDRK1DOWEAA B3l

El camió MAN 6x6 modificat per EVARM ha demostrat un fantàstic rendiment en el que va de Dakar i van llançats a completar els gairebé 1000 quilòmetres cronometrats dels quals consta la prova amb el seu innovador sistema híbrid de combustible. El sistema mixt d'hidrogen i HVO, procedent de fonts d'energies renovables, com l'eòlica o la fotovoltaica, s'emmagatzema en dos tancs de 100 kg cadascun. A través d'un filtre especial de proveïment de carburant, es recarrega a una pressió de 350 bars amb uns camions cisterna que proveeix l'organització del Dakar. Una vegada dins, ocupen altres cinc quilos per dipòsit pel que, amb tot just 10 kg d'hidrogen, l'equip és capaç de completar etapes dakarianes de fins a 900 quilòmetres.

Banc de proves excepcional

Les sensacions fins a la data són molt positives i la cursa està sent un estupend laboratori per a comprovar el rendiment d'aquesta energia alternativa. De fet, la tripulació va aprofitar el llarg enllaç de 549 quilòmetres de l'etapa 5, entre Al-Hofuf a Shubaytah, per a treballar intensament i realitzar activitats de desenvolupament i experimentació amb el camió.

GDbwz2pXAAA6T5z

Així mateix, l'etapa 6, de només 51 quilòmetres, però d'una complexitat extrema pròpia dels Dakar més durs, va servir a la tripulació per a posar a prova el ritme del camió sobre les dunes més complicades. “Provem una configuració especial i aconseguim rodar més de 350 quilòmetres amb una proporció del 80% d'hidrogen i tan sols un 20% de HVO. La prova es va realitzar a una velocitat de 90 km/h, simulant condicions dels vehicles de càrrega de flotes de transport, encara que el nostre camió pot arribar a 140 km/h, limitat per l'organització a circular a 125 km/h en carrera”, explica Xavi Ribas.

Menys emissions de CO₂

L'objectiu abans de començar aquesta aventura era el de reduir en un 85-90% les emissions habituals de CO₂ d'un camió d'aquestes característiques, i sembla que van per bon camí. I és que les proves que han anat realitzant durant la carrera han estat amb emissions pràcticament lliures de CO2. Es tracta d'un important avanç després de completar el Dakar 2023 amb un sistema que va emetre entre un 40 i un 50% menys de diòxid de carboni a l'atmosfera gràcies a l'ús de l'hidrogen.

GDva6R WgAEBEY5

Així doncs, el KH7-ECOVERGY Team reprendrà la marxa avui diumenge dia 14, jornada en la qual recorrerà 627 quilòmetres, amb 113 contra el crono, entre la capital de l'Aràbia Saudita i Al Duwadimi.

Redacció / Fotos: Mediagé Comunicación

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix