Gràcies a la tecnologia de realitat augmentada es pot gaudir de la visió d'una realitat física de forma directa o indirecta a través de dispositius mòbils on es pot recrear virtualment les restes materials de les pintures i també admirar-hi la decoració mural tal com lluïa amb el seu esplendor a l'època gòtica, amb textos explicatius de les escenes
La Diputació de Barcelona va presentar a l'Ajuntament de Viladecans, el programa de museïtzació digital i recreació de les pintures murals de l'ermita de Santa Maria de Sales, com un element més de difusió del monument després d'acabar-ne les obres de restauració. L'objectiu és convertir aquesta ermita en un espai expositiu de la seva història i de les obres artístiques que conserva.
Aquest projecte va sorgir a petició del consistori després dels treballs de restauració realitzats pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona (SPAL) i com un pas més respecte a la seva difusió mitjançant la tecnologia de realitat augmentada. Gràcies a aquesta tecnologia, es pot gaudir de la visió d'una realitat física de forma directa o indirecta. Indirectament, a través de dispositius mòbils i on es pot recrear virtualment nous elements o aportar dades que complementin i augmentin la realitat percebuda directament.
Així, es poden veure les restes materials de les pintures a l'ermita i també admirar-hi la decoració mural tal i com lluïa amb el seu esplendor a l'època gòtica, amb textos explicatius de les escenes, mitjançant un terminal connectat al portal per a WebAR del web de l'Ajuntament de Viladecans.
Prèviament al desenvolupament d'aquest portal, es va realitzar una nova recreació de les pintures, gràcies a una exhaustiva tasca de revisió dels paral·lelismes estilístics i interpretació dels elements figuratius i decoratius d'aquelles per part d'un equip pluridisciplinari de tècnics del Servei. Coetàniament a aquesta feina, les escenes del prendiment de Jesús a Getsemaní (l'hort de les Oliveres), de Crist davant Pilat i de la flagel·lació van ser recreades digitalment amb una aproximació realista als traços, gamma cromàtica, textures i ombres emprats per l'autor de les pintures, anomenat mestre de Sales.
Els visitants a l'ermita poden accedir al portal per a WebAR de l'Ajuntament a través del reconeixement d'un codi QR instal·lat al porxo mitjançant un dispositiu mòbil. Al portal s'indica el funcionament del sistema de realitat augmentada, pel qual el visitant accedeix al temple i es posiciona per veure, successivament o alternadament, el passatge complet de la Passió de Crist o cadascuna de les tres escenes que el formen en quatre ubicacions diferents. També hi ha l'opció de desplegar una introducció i uns textos explicatius de cadascuna de les escenes en pantalla.
L'església de Santa Maria de Sales
L'església de Santa Maria de Sales té una nau datada de l'inici del segle XII i una capçalera pentagonal del segle XVI, bastides sobre les restes d'una vil·la romana. A l'interior conserva restes de revestiments històrics que han arribat als nostres dies molt malmeses, amb pintures figuratives d'època gòtica a la nau que representen escenes de la Passió de Crist, renaixentistes a l'arcosoli de migdia, i un carreuat simulat que va decorar l'església, a finals del segle XVI.
L'ermita va ser restaurada per part del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local entre els anys 1997 i 2021, mitjançant un dilatat i complex procés d'intervenció. Les pintures van ser descobertes el 1977 i vint anys després el Servei va iniciar-ne els estudis, que el 2014 es van plasmar en una primera recreació de les pintures gòtiques, amb la seqüència del seu descobriment i interpretació, a través d'imatges generades a partir de dibuixos
Redacció / Fotos: Aj. Viladecans-Diputació Barcelona-Arxiu