Més de 627 milions de viatgers van utilitzar el transport públic metropolità el 2013

S’ha incrementat un 0,1% que suposa un trencament amb pèrdues dels dos darrers anys.
Segons l’Àrea Metropolitana de Barcelona durant l’any 2013, 627,23 milions de viatgers van utilitzar el sistema de transport públic de metro i autobusos (gestió directa i indirecta) de l’AMB el que suposa un augment del 0,1%, i un trencament amb les pèrdues dels dos últims anys. Cal destacar que el passat mes de setembre, que va registrar un increment de viatgers del 2,9% respecte el setembre del 2012 i augments a totes les xarxes, va marcar un canvi de tendència respecte als mesos anteriors, i aquesta millora s’ha seguit consolidant durant els mesos següents fins entrar al 2014.

Segons Antoni Poveda, Vicepresident de transport i mobilitat de l’AMB i Alcalde de Sant Joan Despí, “el canvi d’any confirma una tendència que ja es va començar a marcar durant el tercer quadrimestre del 2013, i que mostra augments en el passatge de pràcticament totes les línies, trencant el descens continuat que es registrava des del 2011”. Per a Poveda, “el fet que la mobilitat en transport públic guanyi en usuaris és un factor positiu en molts aspectes; per una banda la mobilitat esdevé cada vegada més sostenible, un dels objectius principals de l’AMB com a organisme competent tant en mobilitat com en medi ambient. Per una altra, un augment de l’ús del transport públic és també un indicador fiable de la recuperació, tot i que lenta, de l’activitat econòmica de la Barcelona metropolitana”.

Metro
 Durant els mesos finals del 2013, les línies de metro han recuperat part dels passatgers perduts en el primer quadrimestre de l'any. Tot i així el balanç final de l’any encara mostra resultats negatius respecte el 2012. Les tendències al metro han estat molt similars a la resta de xarxes: mentre que entre el gener i l’agost els resultats van ser negatius o neutres, el tercer quadrimestre mostra un augment del passatge que va a arribar a ser del 4,3% el mes de desembre respecte a la mateixa època de l’any anterior. Amb tot, el 2013 deixa una disminució global d’un 1% al metro, que, com en els altres casos, s’espera que es reverteixi aquest 2014.

La franja que ha guanyat més usuaris és la que ocupa de 7 a 10 del matí, un símptoma que la mobilitat per motius laborals ha augmentat en els darrers mesos. Un altre aspecte que cal destacar és que els usuaris han valorat amb una nota de 7,52 sobre 10 aquest servei, qualificació millor que el 7,24 de fa un any, i la més alta des del 2006.

Serveis d’autobús de Gestió directa (TMB)
D’altra banda, les línies d’autobús de gestió directa han mostrat un significatiu augment de l’1,7% respecte el 2012, després d’acumular pèrdues en els tres anys anteriors. El canvi va poder-se observar, novament, a partir del mes de setembre, i en alguns mesos l’augment ha estat molt notable respecte a un any abans: l’octubre del 2013 hi va haver un 16% més de passatge que el mateix mes del 2012.

Les línies de la nova xarxa ortogonal de Barcelona són les que més han contribuït a aquest augment de les xifres. Actualment ja transporten un 25% dels passatgers dels Serveis de gestió directa, i l’objectiu és que en pocs mesos sigui el 30%. L'índex global de satisfacció dels usuaris del bus de TMB també ha arribat a nivells màxims: un 7,58 sobre 10. Pel que fa als serveis no integrats (Barcelona Bus Turístic i Tramvia Blau), han assolit un creixement del 4,1%, fins als 6,3 milions de viatges.

Serveis d’autobús de Gestió indirecta (empreses privades)
 Tot i continuar en un context general de recessió econòmica i elevades taxes d’atur, els serveis de gestió indirecta de l'AMB han seguit amb la mateixa tendència de creixement dels últims mesos, i han registrat un increment de l’ 1,7% respecte l’any 2012. La xifra total de viatgers ha estat de 74,33 milions.

L’augment s’ha donat tant en els serveis no integrats tarifàriament (Aerobús i Barcelona City Tour, que han incrementat els viatgers en un 2,6%) com en els integrats, que el passat mes de setembre ja mostraven un augment del 0,8%, i que amb el final de l’any han ampliat aquest creixement a l’1,6%.

L’evolució de viatgers per territoris
Al Baix Llobregat la majoria de les línies han mostrat augments, destacant per exemple la pujada del 3,5% a les línies de l’Hospitalet i el Prat. En el cas del servei Nitbus, els usuaris han continuat augmentant al Baix Llobregat (2,0%). Quant als serveis no integrats, el servei Aerobús ha augmentat la seva xifra de passatgers en un 2,6%, i és el mitjà de transport escollit pel 13,5% dels viatgers que van a l’aeroport.

Els passatgers valoren amb un notable el bus metropolità de gestió indirecta
Els usuaris de l’autobús públic metropolità es mostren cada vegada més satisfets amb el servei. Així ho demostren les enquestes que l’AMB elabora cada sis mesos a bord dels vehicles per tal de conèixer les mancances del sistema i poder solucionar-les.

Tenint en compte totes les línies de gestió indirecta, es demana als passatgers que puntuïn una sèrie d’aspectes sobre el servei concret, i també se’ls dóna l’oportunitat de fer queixes i suggeriments a partir de preguntes obertes.

Així, els usuaris han atorgat el 2013 a les línies diürnes d’autobús de gestió indirecta una nota global de 7,95, que suposa la millor puntuació des de 2006, any des del qual hi ha hagut una millora continuada. L’ aspecte del transport metropolità més ben valorat pels usuaris és la sensació de seguretat (agressions o molèsties), amb una nota de 8,35, seguit de la seguretat en relació a accidents i la facilitat d’accés als vehicles, amb unes valoracions de 8,34 i 8,26 respectivament.

Redacció / Foto: Arxiu
 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix