L’informe d’Adif ho atribueix al trencament d’un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions ferroviàries
L'informe d'Adif arran de la incidència de Gavà que va deixar el servei de l'R2 sud greument alterat el passat mes de maig descarta que la causa fos un llamp i ho atribueix al trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions. Concretament, el fil de contacte de la catenària va tocar una senyal metàl·lica i va provocar una sobrecàrrega elèctrica que va arribar a afectar el quadre d'enclavament perquè les preses de terra que l'havien de protegir estaven vandalitzades per un robatori, segons assenyala l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries. Inicialment, des del Ministeri de Transports es va apuntar que la causa la incidència podia ser un llamp.
Adif apunta que el trencament d'un fil de la catenària no té importància i no acostuma a tenir repercussió en el servei ferroviari, sobretot si és en una via apartada, com va ser aquest cas. Tot i així, assenyala que la mala sort va fer que el cable toqués un senyal metàl·lica i que a partir d'aquí se sobreescalfés la resta del cablejat fins al quadre d'enclavament.
El trencament del fil de la catenària va ser causat per l'absència d'una peça que Adif, tot i que Adif assegura que no pot precisar-ne el motiu, ja que podria ser per la vibració causada pel pas dels trens, per causes meteorològiques o problemes en el seu muntatge. Sense aquesta peça, va provocar un sobreescalfament que va anar causant una degradació.
Un altre factor que va ser determinant és que les preses de terra que han d'evitar les sobretensions sobre l'enclavament i que derivi en un incendi, com va passar al maig, estava "vandalitzada" en produir-s'hi un robatori que no es podia detectar automàticament quatre dies abans de l'incendi. La darrera revisió es va produir el 26 d'abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.
Cal recordar que a conseqüència de l'incendi, la circulació de l'R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei. A la zona, els treballs es van allargar durant divui dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d'altres.
El Govern diu que la ministra va mentir
Després de conèixer l’informe, el Govern de la Generalitat no ha trigat gaire a acusar la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, de "mentir" amb la incidència de l'R2 de Gavà. La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha demanat la dimissió de Sánchez: "Qui menteix i no dóna la cara ni les explicacions necessàries no pot continuar al davant d'un ministeri". Així mateix, ha subratllat que el ministeri "va negar" que les causes fossin altres que un llamp, i a més en període de campanya electoral.
El Govern ho considera "gravíssim", sobretot perquè es va posar "en perill" la integritat física de les persones usuàries de Rodalies. En aquest sentit, l'executiu ha tornat a exigir el traspàs íntegre del servei. Plaja ha subratllat que, després de conèixer l'informe d'Adif, el ministeri encara no ha donat "cap explicació" sobre les causes reals -la falta de manteniment de la catenària- ni pel fet que en primera instància Sánchez "mentís". La portaveu del Govern ha afegit que han hagut de passar quasi cinc mesos per conèixer les causes que van deixar centenars de persones atrapades en trens de Rodalies, i centenars de milers d'usuaris durant un mes sense el servei que corresponia.
Redacció / Fotos: Arxiu