El Baix Llobregat celebra avui el Dilluns de Pasqua amb la tradicional Mona

Segons el Gremi de Pastisseria el volum de vendes a la comarca serà semblant al que hi havia abans de la pandèmia

El Gremi de Pastisseria de Barcelona i província preveu que es venguin prop de 700.000 mones de Pasqua artesanes, la qual cosa representa un 5% menys que el 2019, l'últim any abans de la pandèmia. Les tradicionals mones han aconseguit esquivar la COVID-19 i, malgrat que les restriccions derivades de la pandèmia continuen vigents, són moltes les famílies que no s'han volgut quedar sense aquest dolç tan típic de la Setmana Santa. Enguany, la xocolata n'ha esdevingut la protagonista, coronada amb figures de Harry Potter, la Peppa Pig o la Patrulla Canina. Per a un públic una mica més adult, la tendència són mones personalitzades i d'autor, amb dissenys amb motlles únics, animals elaborats amb ous de diferents mesures i colors i imatges impreses amb tintes alimentàries en xocolata.

20160322mones 835x462

Conscients de les limitacions en la xifra de participants en les reunions i en la barreja de bombolles de convivència, els pastissers preparen formats una mica més petits, com s'ha constatat en festes tradicionals recents, en les quals els clients van optar per unitats més petites.

Això sí, tot i les bones perspectives la presència del coronavirus és ben evident. Gel hidroalcohòlic, distància de seguretat i només dues persones a l'interior de l'establiment."Teníem por que la gent marxés en massa i no sabíem ben bé què passaria, però finalment està anant prou bé", ha admès  Pere Camps, vicepresident del Gremi de Pastisseria.

20140404 154512

Tradició

Des del Gremi es recorda que una mona artesanal de pastisseria és el resultat d'un treball artístic que implica més de tres hores de feina per peça: creació de motlles, disseny de patrons per formar les figures, treball amb la xocolata, composició de la figura i decoració. Aquestes mones artesanals utilitzen, segons el Gremi, cacau de qualitat, sense additius, ni oli de palma, ni greixos trans o colorants azoics, ingredients presents a les mones industrials.

L'existència de la mona com a pastís tradicional del dia de Pasqua està documentada des del segle XV, quan es feia segurament amb pasta de pa com a base i tenia forma de tortell. Posteriorment, es van començar a posar ous durs pintats, un per cada any del fillol o fillola a qui se li regalava. Al segle XIX, es va començar a fer la mona actual, amb una base de pa de pessic, mantega i xocolata, i adornada amb figures de xocolata, fruita confitada i plomalls.

A partir dels anys 30, de la mà del pastisser Lluís Santapau, es va estendre la tradició de modelar grans figures de xocolata i pastisseries de tot el país exposen les seves creacions als aparadors. El Museu de la Xocolata, creat pel Gremi de Pastisseria, repassa la història del treball artesà de centenars de mestres xocolaters que han forjat la història d'aquesta tradició.

Redacció / Fotos: Arxiu

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Entrevistes

Kiko Amat

Kiko Amat: "M'interessa pintar la bellesa dins de l'horror i la lletgesa

L'escriptor nascut a Sant Boi de Llobregat descriu un món de violència amb ultres de la perifèria i extraradi de Barcelona
678

Reportatges

Continuaran els controls policials

De nou tancats

El Procicat ha decidit allargar una setmana més el confinament comarcal per a més de 830.000 persones amb l’objectiu de consolidar i estabilitzar la…
2979

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix