Es formalitza l'acord per tirar endavant els accessos viaris i ferroviaris

El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, han signat aquest dimecres un protocol per impulsar l’execució dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, juntament amb la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, el president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, i la presidenta de l’ADIF, Isabel Pardo.

b616b676 973a 4b73 95cd b0a8ee8ad1ed

El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona. Així mateix, dona impuls a la planificació del nus logístic de l’àrea de Barcelona, mitjançant la redacció dels estudis i projectes corresponents. L’Estat elaborarà diversos estudis i un projecte bàsic dels nous accessos sud, viari i ferroviari, a partir dels quals es formalitzaran els convenis necessaris pel que fa a la titularitat, finançament, tràmits, redacció de projectes constructius, execució d’obres i posterior administració o gestió de les infraestructures ferroviàries resultants.

Actuacions acordades

El protocol signat avui inclou actuacions en els accessos sud al Port i en el nus logístic de l’àrea de Barcelona:

Accessos sud al Port

  • Nou corredor exclusiu per a mercaderies de via doble d’ample mixt (ibèric i estàndard) entre la bifurcació al sud del nus de Bellvitge i la platja de vies de recepció i expedició de Nou Llobregat (infraestructura a executar per part del Port de Barcelona), incloses les instal·lacions corresponents d’electrificació, control i comandament i senyalització.
  • Ramal de connexió en ample mixt del nou accés ferroviari amb la terminal de Can Tunis, i la adequació d’aquesta a l’ample estàndard, així com les instal·lacions necessàries. L’adaptació de les vies d’aquesta terminal suposarà la possibilitat de circulacions també en ample estàndard entre els actuals accessos sud per carrer 4 i nord a través d’aquesta terminal. Així mateix, inclou l’execució de dues grans terminals a l’antiga llera del riu.
  • Accés viari des de la B-10, a uns 800 metres de l’enllaç de Cornellà de Llobregat fins al nus nord a l’entrada al port. S’analitzarà la possibilitat d’ubicar un enllaç complet a la zona intermitja de l’antic tram final del riu Llobregat, destinat al trànsit de vehicles pesants amb origen o destinació al complex logísticoportuari adjacent.

4401b9d9 1a58 4a51 b88c 541e7ea6b751

Nus logístic de l’àrea de Barcelona

El nou protocol proposa l’elaboració dels estudis necessaris per a la planificació i gestió col·legiada de les terminals ferroviàries del nus logístic de l’àrea de Barcelona, tot analitzant l’opció tècnica, econòmica i jurídica més òptima. El document planteja que aquest nus estigui conformat per les terminals intermodals i logístiques del Vallès (la Llagosta) i del Prat de Llobregat (Can Tunis i ZAL-Prat), i la terminal dedicada a serveis d’autopista ferroviària, així com per altres terminals ferroviàries d’interès general, existents o previstes, intermodals o amb serveis d’autopista ferroviària, a l’àrea metropolitana de Barcelona i del Vallès.

2014 26 accessosport 01jpg

El protocol proposa que el conveni de planificació de noves terminals intermodals i serveis d’autopista ferroviària inclogui la definició infraestructural i el model de participació i gestió de l’Adif, l’APB i l’AGC.

En concret:

  • Per a la terminal de la Llagosta: es preveu una nova terminal a les instal·lacions actuals d’Adif i inclou el trasllat de la terminal de Granollers, amb un model de gestió amb participació del Port de Barcelona i la Generalitat.
  • Per a les terminals de Can Tunis i ZAL Prat: es planteja que la terminal de Morrot es traslladi a la de Can Tunis o a l’antiga llera del riu amb gestió de la nova terminal intermodal per part d’Adif o amb cogestió Adif-Port de Barcelona. També es proposa l’adequació de vies de la terminal de Can Tunis a l’ample estàndard.
  • Per a la terminal dedicada a serveis d’autopista ferroviària: de titularitat del Port de Barcelona, amb model de participació i gestió de l’Adif, el Port i la Generalitat, així com col·laboració privada.

L’autopista ferroviària

El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Port de Barcelona estan treballant en la definició als terrenys de l’antiga llera del riu Llobregat d’una terminal d’autopista ferroviària, que constitueix un servei de transport combinat ferrocarril-carretera, en què a l’itinerari ferroviari els camions viatgen sense conductor. El Departament, mitjançant l’empresa pública CIMALSA, té subscrit un acord de col·laboració amb l’empresa VIIA per a la construcció i l’explotació d’aquesta terminal, amb un pressupost estimat de 36 MEUR.

Redacció / Fotos: Arxiu-Dep. Territori i Sostenibilitat

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Torna el SuperMes, un abril ple de propostes i descomptes

Activitats turístiques arreu de la comarca del Baix Llobregat amb preus reduïts per a compartir temps en família
182

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix