L’AMB dóna recomanacions de circulació de vehicles de mobilitat personal

Les vies preferents per on circular i la manera de fer-ho són part de les recomanacions de l'organisme metropolità; i també recull les condicions bàsiques perquè la conducció sigui segura i per fomentar el respecte entre els diferents modes de transport de la via pública

L'AMB ha presentat avui 2 d’octubre als trenta-sis municipis metropolitans -entre els quals es troben els trenta baixllobregatins- unes recomanacions per ordenar la circulació de bicicletes, patinets i altres vehicles de mobilitat personal, com és el cas de "les rodes", a la Metròpolis Barcelona. L'objectiu és regular de forma coordinada la circulació d'aquest tipus de vehicles, que en els darrers mesos estan tenint un ús creixent com a modes de transport quotidià.

"Estem en un moment en què estan apareixent noves formes de mobilitat i és imprescindible ordenar l'espai públic per tal que tothom hi pugui conviure", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Cal avançar de forma decidida cap a una reducció notable de la contaminació atmosfèrica que actualment té la Metròpolis Barcelona. S'ha de promoure la mobilitat sostenible, per disminuir els efectes generats pels vehicles més contaminants", comenta. "I això implica reconèixer els drets i deures de cadascun", afegeix Poveda.

IMG 6405

La seva mida reduïda i les seves característiques (són lleugers, portables i plegables) els fan mitjans idonis per a la intermodalitat urbana. "Tant pel seu ús combinat amb el transport públic, com també per combinar amb els cotxes i els aparcaments dissuasius, els park&ride", explica Poveda.

Classificació dels vehicles

Per elaborar les recomanacions, primer de tot l'AMB, partint dels criteris establerts per la DGT, ha classificat els vehicles en dos grans grups: cicles i vehicles de mobilitat personal (VMP). Aquests darrers es classifiquen en dues subtipologies: sense motor i amb motor elèctric.

carril bici barcelona esplugues llobregat

Principals recomanacions

Per a cada gran grup (cicles, VMP sense motor i VMP amb motor), l'AMB ha establert unes recomanacions bàsiques.

Per als vehicles mobilitat personal (VMP) sense motor, com patins, patinets i monopatins, que estan categoritzats com VMP0 però que segons la normativa estatal tenen la consideració de vianants, l'AMB proposa les següents recomanacions:

1)      No podran circular per la calçada i ho faran preferentment per les vies ciclistes respectant el sentit de circulació establert.

2)      L'edat mínima permesa per circular per vies ciclistes situades a calçada serà de 12 anys.

3)      Els menors de 12 anys i persones adultes que els acompanyin podran circular per espais reservats per a vianants com voreres, andanes i passejos.

4)      Hauran de circular amb precaució, evitant posar en perill la resta d'usuaris i usuàries de la via, i no faran malbé els equipaments tant públics com privats.

5)      No podran ser arrossegats per altres vehicles.

6)      No podran fer acrobàcies i jocs d'habilitat fora de les àrees destinades a tal efecte o en cas de talls temporal de la via pel desenvolupament d'esdeveniments, prèvia autorització municipal.

7)      No podran circular amb auriculars ni utilitzant el mòbil.

8)      No podran circular sota els efectes de l'alcohol o drogues.

patinet electric rent electric

Per als vehicles de mobilitat personal (VMP) amb motor elèctric i cicles de més de dues rodes, l'AMB presenta les següents recomanacions:

1)      L'edat mínima permesa del seu ús serà de 16 anys.

2)      Circularan preferentment per les vies ciclistes, respectant el sentit de la circulació establert.

3)      Hauran de circular amb precaució, evitant posar en perill a la resta d'usuaris de la via.

4)      No podran circular amb auriculars ni utilitzant el mòbil.

5)      No podran circular sota els efectes de l'alcohol o drogues.

vehiculos mobilidad personal e4a91c67bb2d165b70d5b9d8b8943dbe

Per a les bicicletes, l'AMB ja havia redactat unes recomanacions l'any 2015. Com a novetats de l'edició actual, també aplicables als VMP a motor de tipus A i B, cal destacar:

  1. 1.      La necessitat de disposar de carrils bici d'amplada mínima de 2m per poder efectuar avançaments dins del carril bici
  2. 2.      La limitació de la velocitat màxima de circulació dins de carril bici en calçada a 30 km/h. A més velocitat es considera que es pot circular amb seguretat amb el trànsit motoritzat.
  3. 3.      La possibilitat de circular en contrasentit en carrers o zones 30 quan hi ha un carril de circulació d'una amplada mínima de 4m i quan estigui degudament senyalitzat.
  4. 4.      Quan no hi hagi vies ciclistes, o el carrer no estigui pacificat, es podrà circular per les voreres sempre i quan aquestes tinguin una amplada lliure d'obstacles superior als 3m.
  5. 5.      S'amplia l'espai necessari entre la bicicleta i el vianant a 1,5m.
  6. 6.       Per a les bicicletes d'arrendament i/o activitats de turisme o oci es demana que estiguin registrades i que comptin amb autorització municipal per poder aparcar a la via pública.

Activitat econòmica i integració a les ordenances municipals

Igualment, des de l'AMB es proposa que s'estableixin la necessitat d'un permís municipal perquè les  empreses d'activitat econòmica que gestionen flotes de vehicles compartits puguin estacionar i deixar patinets i bicicletes en l'espai públic. A banda, en cas que els ajuntaments habilitin o senyalitzin espais habilitats per l'estacionament  d'aquestes bicicletes, patinets i altres VMP d'activitats d'explotació econòmica,  les corresponents empreses hauran de deixar els vehicles en aquests espais determinats per l'administració.

Aquestes recomanacions s'han elaborat partint d'una anàlisi de la normativa existent, de les possibilitats que ofereix la regulació estatal, de l'estudi de la informació d'altres experiències i del coneixement acumulat de les situacions i dels aspectes a tractar. "Cada municipi les haurà d'integrar en les seves ordenances municipals, i adaptar-les a les normatives locals. Es tracta d'unes recomanacions que han de servir per modificar o elaborar les corresponents ordenances municipals", explica Poveda.

L'elaboració de les recomanacions, parteix de quatre sessions de debat amb els municipis metropolitans, entre maig i setembre de 2018, i amb la participació també del Bicicleta Club de Catalunya (BACC)  i de l'Associació d'Usuaris de Mobilitat Personal (AUMP).

Redacció / Fotos: Arxiu-AMB

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

La Festa Major de Sant Boi 2024 tindrà lloc del 17 al 20 de maig al municipi baixllobregatí

La Festa Major de Sant Boi 2024 escalfa els motors

El pregó anirà a càrrec de la il·lustradora santboiana Raquel Gu, mentre que en l'apartat de la cultura popular destaca la presentació d'un nou…
450

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix