Societat
Els estudiants de Viladecans, Gavà i Castelldefels triguen, a vegades, fins a quatre hores de trajecte d’anada i tornada a la universitat
El grup municipal d’ERC Viladecans ha tornat a insistir a l’Ajuntament perquè lideri la posada en marxa d’un servei d’autobús que connecti el Baix Llobregat sud (Viladecans, Gavà i Castelldefels) amb la Universitat Autònoma de Barcelona.
Els estudiants matriculats en aquesta universitat han d’agafar una mitjana de tres transports públics per arribar a Bellaterra, amb combinació de Rodalies, Metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Tenint en compte les incidències diàries al servei de Rodalies, el regidors republicans han pogut constatar com a vegades el trajecte de tornada pot arribar a allargar-se fins a quatre hores.

Fa més d’un any el grup republicà al consistori va presentar una moció per aconseguir el suport del Ple municipal a la proposta de connectar directament la zona sud de la comarca amb la UAB. El text va ser aprovat per tots els grups del consistori. Però després d’un any i dos mesos, la situació continua igual i els estudiants continuen dedicant una mitjana de quatre hores diàries a fer el trajecte d’anada i tornada a la universitat.
El regidor d’ERC i el Jovent Republicà, Joan Bausa, explica que “amb la proposta que vam dur al Ple i que van aprovar tots els grups, el jovent de Castelldefels, Gavà i Viladecans veuria millorada les seves condicions de vida. Però trobem a faltar un compromís explícit per part de totes les administracions implicades, inclòs l’Ajuntament de Viladecans.”
Els republicans presentaran un prec al proper Ple municipal de novembre per insistir en la posada en marxa d’aquest servei de transport públic que, sens dubte, milloraria la vida dels centenars d’estudiants que cada dia es desplacen fins a l’Autònoma. També demanaran que es doni suport institucional als estudiants dels tres municipis que s’estan organitzant amb propostes similars per aconseguir el mateix objectiu.

Per la portaveu del grup municipal d’ERC, Bàrbara Lligadas, “la implementació d’aquest servei seria clau per al foment de les polítiques d’usos del temps, i els estudiants podrien dedicar més hores als seus espais d’oci, per exemple”. I continua, “cal que el dret al temps sigui una guia a l’hora d’impulsar les polítiques públiques. És incomprensible que els estudiants de la nostra ciutat hagin d’invertir quatre hores cada dia de la seva vida al trajecte per anar i tornar de la Universitat Autònoma.”
Finalment, Bausa ha destacat que “anirem on faci falta perquè es posi en funcionament aquest nou servei. Els joves de la nostra ciutat fa massa temps que pateixen aquesta situació. I cal que des de les administracions solucionem els problemes.”
Redacció / Fotos: Aj. Esplugues-AMB
És una connexió clau de dos eixos de la xarxa metropolitana pedalable Bicivia, l’eix Bicivia 4 i l’eix Bicivia 7, que faciliten la connexió entre el Baix Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat amb Barcelona
L’AMB i l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat han presentat avui dilluns 18 de novembre, el nou carril bici del pont d’Esplugues i la darrera electrolinera que s’ha instal·lat al municipi baixllobregatí.

“La millora d’infraestructures i de les condicions per a la mobilitat ciclista comporta un increment d’ús de la bicicleta i de la mateixa xarxa Bicivia. Amb la creació de nous carrils bici, com el que avui presentem, seguim connectant la metròpolis a cop de pedal i oferint més alternatives sostenibles a la ciutadania”, ha explicat Elisabet Latorre, consellera delegada de Mobilitat Sostenible de l’AMB. “Actualment, ja tenim més de 360 quilòmetres de Bicivia executada, un 66 % del total”, ha afegit.


“Estem molt satisfets de poder presentar aquesta reforma, que marca un pas significatiu en la nostra aposta per la pacificació de l’espai urbà a Esplugues. Amb el nou carril bici bidireccional de 2,5 metres d’amplada, hem aconseguit un espai segur i clarament delimitat per a ciclistes i usuaris de patinets. Aquest projecte no només fomenta un ús més sostenible de l’espai urbà, sinó que també impulsa la convivència entre els diferents usuaris dels nostres carrers, facilitant trajectes més segurs i còmodes per a tothom” ha explicat Eduard Sanz, alcalde d’Esplugues. “La inversió total de 770.000 euros, en gran part finançada pels fons europeus Next Generation, mostra el nostre compromís amb la modernització d’Esplugues i l’impuls per a una mobilitat sostenible. La inclusió d’una nova passarel·la permet ampliar l’espai disponible, mantenint la integritat del pont i respectant l’estructura existent. Aquesta transformació ens apropa a la ciutat que volem: més amable, més segura i compromesa amb un futur sostenible”, ha afegit Sanz.
Eixos Bicivia 4 i 7
El nou carril bici que s’ha presentat avui és una connexió clau de dos eixos de la xarxa metropolitana pedalable Bicivia, l’eix Bicivia 4 i l’eix Bicivia 7, que faciliten la connexió entre el Baix Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat amb Barcelona.
Concretament, el que s’ha fet és ampliar el pont d’Esplugues amb una nova passera pel costat muntanya, que ha permès dotar de més espai reservat per als vianants i per a les bicicletes, segregant-les del trànsit rodat i millorant la convivència en aquest punt estratègic de la xarxa Bicivia. I, alhora, s’ha donat continuïtat als carrils existents a l’avinguda dels Països Catalans i el carrer de Laureà Miró.

El tram, de 150 metres, ha estat fet amb el suport de l’AMB, que és qui ha redactat el projecte i ha liderat la direcció de les obres, i l’ha finançat per l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat, amb un cost de 771.617 euros (IVA inclòs). Un 70 % ha estat finançat amb fons Next Generation del Pla de recuperació, transformació i resiliència. Amb l’obra, el pont d’Esplugues esdevé un pont multimodal, amb espai segregat i segur per a la mobilitat activa (a peu i en bicicleta), i espai per al transport públic i la mobilitat motoritzada.
Xarxa metropolitana d’electrolineres de l’AMB
D’altra banda, la darrera electrolinera de la xarxa metropolitana instal·lada a Esplugues de Llobregat s’ha ubicat al carrer de Narcís Monturiol amb la plaça de Catalunya. Amb una potència de 100 kW, disposa de dos equips: un de recàrrega ràpida i un de semiràpida. Amb aquesta segona electrolinera que avui es presenta, l’AMB enllesteix amb èxit el desplegament de la xarxa de recàrrega d’altes prestacions a Esplugues de Llobregat.
Les dues electrolineres metropolitanes s’han instal·lat aquest 2024 al municipi i formen part del pla d’expansió del servei metropolità de punts de recàrrega, que té un cost global de quatre milions d’euros, dos milions dels quals provindran de subvencions del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). L’AMB va iniciar l’establiment de la seva xarxa d’electrolineres l’any 2015 amb deu estacions de recàrrega. Aquest 2024, la xarxa preveu assolir les 70 estacions de recàrrega o electrolineres en servei.
Com la resta d’electrolineres de l’AMB, per utilitzar-les cal registrar-se prèviament a l’aplicació AMB Electrolineres. La recàrrega s’activa amb la mateixa aplicació i el temps d’ús és de 30 minuts, 1 hora o 2 hores, segons el connector utilitzat.
Redacció / Fotos: Aj. Esplugues-AMB
Gairebé el 50% de les víctimes de trànsit del conjunt del país es van produir al territori metropolità
Avui diumenge 17 de novembre se celebra el Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, commemoració establerta per la resolució 60/5 de Nacions Unides l'octubre de 2005, que estableix el tercer diumenge de novembre com a data per recordar les persones víctimes a tot el planeta per aquesta causa. Segons l'estudi realitzat per l'Institut Metròpoli per encàrrec de l'AMB, "Víctimes de sinistres de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona. Dades clau 2023 i evolució temporal 2009-2023", 15.000 persones varen ser víctimes en sinistres de trànsit l'any 2023 a la metròpolis de Barcelona, 46 de les quals van resultar mortes. Es tracta del 48% del conjunt de Catalunya en termes de víctimes, i el 20% en relació amb persones mortes.

Tot i mantenir-se en valors sensiblement inferiors als anys previs a la pandèmia de la covid, s'està tornant a produir un augment en la sinistralitat, particularment pel que fa a persones ferides greus, que han crescut un 60% en els darrers 4 anys.
També s'ha produït un canvi en els darrers anys amb relació al territori on es produeixen principalment els sinistres: el pes de la ciutat de Barcelona ha anat disminuint, en contraposició, sobretot, amb els municipis de la primera corona metropolitana (on s'originen el 31% de les víctimes lleus i el 37% de les greus i persones mortes). De fet, les víctimes de sinistres de trànsit des de la pandèmia s'han duplicat, en termes relatius, fora de la ciutat de Barcelona.
En termes de lesivitat, al llarg del període 2009-2023, els motociclistes i els vianants representen el 46% i el 29% de persones mortes, respectivament, i el 48% i el 24% de persones ferides greus. De fet, la sinistralitat en motocicleta (34 víctimes/milió de desplaçaments en dia laborable), segueix sent el principal problema de seguretat viària a l'àrea metropolitana, tot i haver disminuït sensiblement els darrers anys.

Aquesta disminució en la taxa de sinistralitat també s'ha produït en la de la bicicleta (tres vegades inferior a la de la moto), particularment fora de la ciutat de Barcelona i de les seves connexions, molt probablement vinculat als esforços de millora de la infraestructura pedalable local i metropolitana (Bicivia) i les condicions de seguretat generals que s'estan aplicant.
L'AMB s'uneix al record de les víctimes de trànsit i vol destacar el seu compromís per avançar cap a la Visió 0 en seguretat viària, integrat en les diferents accions, polítiques i activitats que realitza o dels serveis que gestiona o presta. És un dels objectius inclosos en el Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 i que interpel·la directament a seguir treballant de forma col·laborativa amb tota la societat per fer-hi front.
Redacció / Fotos: Arxiu-Mossos d'Esquadra-Bombers Generalitat
L’edifici multifuncional també acollirà diversos serveis municipals com l’agrupació de voluntaris de protecció civil, l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF) i l’Arxiu municipal
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, va inaugurar a Vallirana el nou edifici multifuncional que acollirà diversos serveis municipals com les oficines i aparcament de la Policia Local, l’agrupació de voluntaris de protecció civil, l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF) i l’Arxiu municipal.


L’edifici s’ha adaptat per tenir autoconsum gràcies a la instal·lació de plaques fotovoltaiques i obté així la certificació energètica A. El pressupost de l’obra ha estat d'1,81 milions d’euros. La Diputació de Barcelona hi ha aportat 520.208 euros, a través del Programa general d'inversions (PGI) dins dels projectes sostenibles. El solar té 1.825 m2 i la superfície construïda és de 1.454,57 m2.

La presidenta de la Diputació va destacar durant l’acte que “l'edifici està pensat per ser sostenible i eficient energèticament, però també acollidor i agradable per a les persones que hi treballin o en facin ús, reuneix diverses funcionalitats que el converteixen en un equipament bàsic per a la gent de Vallirana.”

Moret va afegir que “Vallirana dona avui una d’aquestes necessàries lliçons del valor de la democràcia, de la política de servei a la ciutadania, de la utilització eficaç i eficient dels recursos públics, recursos que són de tothom perquè existeixen precisament per l’aportació de totes les persones.”
Redacció / Fotos: Diputació de Barcelona
El cap sectorial d'horta del sindicat, Mauri Bosch, ha afirmat que les pluges van provocar la inundació de la zona sud del Parc Agrari del Baix Llobregat, que es van veure agreujades pel "manteniment insuficient"
El jutjat d'instrucció número 7 de Martorell ha arxivat l'última causa que quedava oberta
Prop de 300 infants i monitors dels centres del Baix Llobregat participant en una jornada que se celebrarà a la plaça de l’Església
Busca garantir una assistència i seguiment d'excel·lència als pacients d’insuficiència cardíaca
Les línies de transport públic PR1, N17, N19 i 65 modificaran els recorreguts per la construcció d’un col·lector i una rotonda
Gràcies a aquest acord amb l’Ajuntament, la reordenació del trànsit i l’estacionament als carrers del voltant de l’establiment se sufragaran amb una aportació econòmica de l’empresa alemanya
L’Ajuntament ha aixecat les restriccions per terbolesa en dos dels tres pous afectats per les pluges, mentre que es manté tancat per al consum la que prové del Pou Cantera
Es crearà una nova plaça enjardinada que doni accés i visibilitat al Centre Cultural i la Casa de les Famílies, i connectarà amb la Rambla a través de dos nous passatges










