El Govern licita per 26,3 milions d'euros les obres de la futura estació de Sant Feliu

El Govern licita per 26,3 milions d'euros les obres de la futura estació de Sant Feliu

El Ministeri, a través d'Adif, torna a licitar el contracte per a incloure les instal·lacions de protecció civil i seguretat del tram de la integració urbana i executar un projecte més complet optimitzant recursos i inversió

 

El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a licitar per 26,3 milions d'euros (IVA no inclòs) les obres de la futura estació de ferrocarril de Sant Feliu de Llobregat. El contracte inclou les instal·lacions de protecció civil i seguretat del tram de la integració urbana. Totes dues actuacions, que executarà Adif, s'engloben en els treballs per a integrar la línia ferroviària que discorre pel centre del nucli urbà, totes elles incloses en el Pla de Rodalies.

La licitació conjunta dels dos projectes comporta el desistiment de l'anterior contracte, que preveia únicament l'execució de la futura estació. I és que, amb la licitació conjunta de tots dos projectes es redueixen i simplifiquen el nombre d'actuacions, afavorint la seva coordinació i permetent, d'aquesta manera, l'optimització dels seus recursos i inversió.

El motiu és que les instal·lacions de protecció i seguretat inclouen tant el túnel com l'estació i han de ser executades per la mateixa constructora, podent així adoptar-se durant el seu desenvolupament aquells ajustos que fossin necessaris. A més, l'obra civil per a albergar les instal·lacions de protecció i seguretat es defineix parcialment en el projecte de l'estació, per la qual cosa resulta evident la relació entre els dos projectes (tots dos han estat coordinats). D'altra banda, es poden obtenir sinergies que millorin els terminis d'execució del conjunt d'obres.

Les obres avui autoritzades consisteixen, principalment, en la construcció d'un nou edifici d'accés i condicionament dels nivells intermedis i andanes, així com les instal·lacions de protecció civil i seguretat necessàries per a l'explotació de la integració. A més, s'inclouen actuacions d'urbanització de la zona d'aproximació a l'estació.

Projecte de la nova estació

El projecte de la nova estació comprèn un accés integrat a peu de carrer, un vestíbul en la planta intermèdia i el nivell d'andanes, reservant espais per a posar en valor el patrimoni ferroviari de la ciutat.

Les principals actuacions incloses en el projecte són:

-Construcció d'un nou edifici d'accés, amb la planta a nivell de carrer, que es connecta amb l'entorn urbà. Disposarà d'un local comercial i, en aquesta planta, s'allotjarà el principal nucli de comunicació amb els nivells inferiors subterranis, que constarà d'ascensor, escala fixa i dues escales mecàniques.

-Condicionament de la planta intermèdia, que funcionarà com a vestíbul principal de l'estació, amb els torns d'accés i l'oficina d'atenció al client. Configurat com a espai diàfan, a banda i banda se situaran dos nuclis de comunicació vertical cap a les andanes amb escala fixa, una altra mecànica i un ascensor.

-Condicionament del nivell d'andanes: cadascun d'ells comptarà amb les comunicacions amb el vestíbul de la planta intermèdia, zones destinades a l'espera de viatgers i àrees tècniques. Disposarà de dues andanes i en tots dos extrems es localitzaran nuclis d'evacuació amb una escala fixa protegida.

-La proposta per a la urbanització de l'entorn de l'estació planteja com a base l'accés per als vianants i ciclista. Per a això, es facilitarà l'arribada del transport públic a la Plaça de l’Estació. La urbanització contemplarà la instal·lació d'una marquesina amb panells fotovoltaics.

Permeabilitat i més espais per al ciutadà

La integració del ferrocarril en el nucli urbà de la capital de la comarca barcelonina del Baix Llobregat constitueix una de les obres ferroviàries i urbanístiques més rellevants de la transformació de la xarxa ferroviària en l'àrea metropolitana de Barcelona, creant una infraestructura plenament permeable i accessible, moderna, segura, resilient, eficient, inclusiva i sostenible.

Amb un pressupost de més de 120 milions d'euros, l'operació d'integració materialitzarà la permeabilitat de la línia Sant Vicenç de Calders-Vilafranca-L'Hospitalet de Llobregat entre els dos sectors de la trama urbana, creant nous espais per als ciutadans.

Les actuacions realitzades fins al moment ja han incrementat les condicions de seguretat dels veïns i l'explotació ferroviària, després de l'eliminació d'un pas a nivell urbà situat en una zona amb una elevada densitat de trànsit rodat i de vianants.

Avanç de les obres 

Mentrestant, el Ministeri continua avançant en les obres d'integració del ferrocarril a Sant Feliu amb l'excavació del tram central, una de les fases principals d'una de les actuacions més rellevants del pla Transformem Rodalies.

Aquesta integració s'aconsegueix mitjançant la transició de la superfície a la zona subterrània en aproximadament tres quilòmetres: un primer tram en superfície de nova plataforma (930 m), paral·lela a l'actual; posteriorment, un tram en mina (760 m); l'estació subterrània (220 m); un altre tram entre pantalles i en mina de 570 m; i finalment 500 m de transició fins a la superfície.

El túnel en mina principal té una longitud total de 654 metres i s'excava en dues fases: una, superior (anomenada avanç), de la qual s'han excavat 485 metres (74% de la seva longitud); i, una altra, inferior o destrossa, de la qual s'han excavat 383 metres (59% de la seva longitud).

El tram en mina té una longitud de 709 metres, dels 1.550 metres del total del tram integrat. La resta es realitza mitjançant pantalles de pilotis, sobre les quals es construeix la cobertura, de les quals ja s'han executat 777 metres. Fins al moment, s'han construït 2.645 pilotis (95%) dels 2.800 previstos.

Durant l'excavació, es controla l'evolució de l'execució, tant interiorment amb la mesura de convergències i seguiment topogràfic, com exteriorment, amb la instrumentació d'auscultació instal·lada.

En un altre dels punts claus de la integració del ferrocarril a la ciutat, la nova estació, s'han construït el 100% dels seus pilotis i tres dels seus cinc mòduls de la seva llosa de coberta.

Finançament europeu

Les obres d'execució del projecte de construcció de la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, la nova estació i les instal·lacions de protecció i seguretat, compten amb finançament europeu a través dels Fons Europeus CEF. Mecanisme Connectar Europa. A més, aquestes actuacions contribueixen a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): 3 (Salut i Benestar), 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura) i 11 (Ciutats i Comunitats Sostenibles).

Redacció / Fotos: Adif-Mitma-Arxiu