La Sindicatura de Comptes afirma que les obres van ser finançades per l’ATM i no per les empreses adjudicatàries "mitjançant els ingressos procedents dels usuaris i resultants de l'explotació" del servei “on s’observa que no hi ha transmissió de risc de construcció”
La Sindicatura de Comptes ha detectat un sobrecost del 49,79% en les obres de construcció del Trambaix i del 35,05% en les del Trambesòs, respecte al cost inicial previst, segons informa Europa Press. Ho ha indicat en l'informe relatiu a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i el sistema tramviari de l'exercici 2021, que ha fet públic aquest dimecres. L'entitat assenyala que, per a la construcció del Trambaix, el contracte inicial preveia un import de 217,3 milions d'euros, mentre que el cost total va ser de 325,5 milions, i que en el Trambesòs el pressupost inicial era de 205 milions i el cost final va ser de 276,9 milions.
Ha assenyalat que aquests increments "per si mateix suposen una modificació essencial dels contractes inicials", ja que els canvis van posar de manifest modificacions significatives en el traçat, la incorporació d'obres no previstes o la prolongació de parades. Per tot això, la Sindicatura assenyala que "es troba a faltar un major rigor i una major previsió en les fases de planificació i redacció de projecte" i demana una millora en aquestes fases.
Finançament
La Sindicatura de Comptes, segons Europa Press, també ha observat que les obres van ser finançades per l’ATM i no per les empreses adjudicatàries "mitjançant els ingressos procedents dels usuaris i resultants de l'explotació" del servei. Per això, ha afirmat que malgrat els termes dels contractes i tenint en compte l'execució efectiva i el finançament de les inversions "s'observa que no hi ha transmissió de risc de construcció."
D’altra banda, ha assegurat que el sistema de contraprestació "cobreix amb escreix" les despeses d'operació de les adjudicatàries. "Hauria de plantejar-se, a més, si aquest sistema tan garantista per a l'empresa adjudicatària" que li permet aconseguir marges i beneficis, i que disminueix i, textualment, gairebé anul·la qualsevol risc que pugui assumir, és el model adequat per a aquesta mena d'obres.
Redacció / Fotos: TRAM-Bernat Borràs