Martorell, Abrera, Castellví de Rosanes, Collbató, Esparreguera, Olesa de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires també reclamen bonificacions en la tarifa del transport públic
Abrera, Castellví de Rosanes, Collbató, Esparreguera, Martorell, Olesa de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires volen que es bonifiqui amb una zona aquests municipis per compensar la ciutadania exclosa de la tarifa plana de zona 1 que tenen els 36 municipis de l’AMB des de l’1 de gener. Els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats van registrar ahir en el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat un text consensuat i adreçat al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, per demanar millores en el sistema tarifari del transport públic.
L'alcalde d'Abrera, Jesús Naharro, considera que la reducció de la zona tarifària “ha de poder beneficiar tothom”. Per aquest motiu, s'ha demanat la integració en la tarifa plana de zona 1 "perquè els nostres veïns i veïnes puguin aprofitar-se d'aquest transport públic". “Estem limítrofs a municipis que estan integrats a l’àrea metropolitana” i per tant, és un greuge, afirma, "que els veïns i veïnes del municipi hagin de pagar molt més pel transport públic". Naharro ha afegit que aquesta reducció suposarà una aposta pel medi ambient, en potenciar l’ús del transport públic entre la ciutadania al nord de la comarca, "on hi ha una àrea d'influència de més de 100.000 veïns i veïnes. A banda, tenim uns poligons industrials molt potens amb el 4% del PIB del país".
L’alcaldessa d’Olesa, Pilar Puimedon, ha remarcat que “és de justícia demanar una reducció de zona tarifària si altres municipis n’estan gaudint, perquè si no és un greuge comparatiu que perjudica clarament els nostres veïns i veïnes”. Segons Puimedon, a banda del component econòmic i social de la demanda, cal tenir també en compte el mediambiental, i ha reivindicat que “si realment es vol fomentar el transport públic, cal fer-ho fent-lo més competitiu”. L’alcaldessa d’Olesa també ha lamentat que sovint s’oblidi la zona nord del Baix Llobregat en l’aplicació de mesures com, en aquest cas, la reducció de les zones tarifàries.
L'alcalde de Sant Esteve Sesrovires, Enric Carbonell, considera que és de justícia demanar que s’apliqui la T-Mobilitat, i mentre no es faci, reduir en una zona ”la tarificació dels municipis de la zona nord del Baix Llobregat, sobretot si es vol tenir en compte, ha remarcat, la realitat i problemàtica que pateixen municipis petits com Sant Esteve, “que no tenen transport públic ni la possibilitat de finançar-lo”.
Rogeli de la Cruz, responsable de l’àrea de Territori a l’Ajuntament d’Esparreguera, també ha reivindicat la necessitat que desaparegui el greuge comparatiu dels municipis de la zona nord del Baix Llobregat envers els de la corona 1 i 2 de l’àrea metropolitana, ja que actualment aquesta diferència “repercuteix de forma negativa en els nostres municipis”. Per de la Cruz, aquest greuge també afecta a nivell mediambiental, ja que obliga la ciutadania “a prioritzar el vehicle privat.”
L’alcalde Martorell, Xavier Fonollosa, ha destacat el greuge “importantíssim” que suposa per als veïns i veïnes del seu municipi tenir quatre estacions a tocar el nucli urbà, tres de les quals són en zona tarifària 3 i una, ja en terme de Castellbisbal, en zona tarifària 1. Per aquesta raó creu que el més just és que s’apliqui la T-Mobilitat, “que hauria d’haver entrat en vigor l’1 de gener d’aquest any, ara ho han ajornat fins al 2021 però tampoc tenim clar que entri en vigor en aquella data.”
L’alcalde de Castellví de Rosanes, Joan Carles Almirall, ha explicat, per la seva banda, que els veïns i veïnes del municipi s’han de desplaçar fins a Martorell per fer ús del servei de tren, i per tant, creu que és necessari que “els nostres veïns i veïnes es puguin beneficiar d’una reducció de les tarifes del transport públic”. Per aquesta raó considera important que els municipis uneixin esforços per aconseguir-ho.
El primer tinent d’alcalde de Collbató, Josep Estradé, ha explicat que la situació del seu municipi “és històricament complicada”, ja que els seus veïns i veïnes no només han d’agafar l’autobús i el tren per arribar fins a la zona de Barcelona, sinó que, a més, estan en zona tarifària 4. Per aquesta raó creu important que, mentre no entri en vigor la T-Mobilitat, hi hagi una reducció d’una zona als municipis del Baix Llobregat Nord.
Redacció / Fotos: Aj. Collabot-Aj. Martorell