El Tribunal Català de Defensa de la Competència de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha imposat una sanció d’1,7 milions d’euros a diverses entitats públiques i privades del Baix Llobregat per restringir l’elecció d’empreses en matèria de serveis funeraris a la comarca. Segons la resolució, aquesta pràctica s’hauria dut a terme al llarg de cinc anys, entre 2008 i 2013. Els prop de dos milions d’euros de sanció s’han repartit de la següent manera: 800.000€ a Àltima Serveis Funeraris, 500.000€ a l’Ajuntament de L’Hospitalet del Llobregat, 300.000€ a l’Institut Català de la Salut com a entitat gestora de l’Hospital Universitari de Bellvitge, 100.000€ a l’Institut Català d’Oncologia com a entitat gestora de l’Hospital Duran i Reynals i, per últim, 25.000€ al Consorci Sanitari Integral com a entitat gestora de l’Hospital General de L’Hospitalet.
Tot neix arrel d’una denúncia de Serveis Funeraris Esteve. Tal com relata el seu gerent, Pere Esteve, “no ens van deixar recollir un difunt a l’Hospital Universitari de Bellvitge per traslladar-lo a Sant Sadurní d’Anoia l’any 2011”. En referència a Àltima Serveis Funeraris, l’única empresa autoritzada per part de l’Ajuntament de L’Hospitalet a dur a terme aquesta prestació a la ciutat, i afegeix Esteve, “teníem certificat i autorització de la família”. Tot i així, no van poder fer la feina per la qual se’ls havia contractat i “per això vaig denunciar-ho. Es vulnerava el dret a la competència”. Una afirmació que així ha confirmat l’ACCO.
Àltima, per la seva part, no ha volgut fer declaracions al respecte i ha limitat la seva resposta a un breu comunicat manifestant el seu “desacord” amb la resolució i ha anunciat un recurs al Tribunal de l’ordre de Contenciós Administratiu emparant la seva actuació d’acord amb la “normativa de serveis funeraris de L’Hospitalet de Llobregat”. Un camí que també seguirà l’ajuntament sancionat, tal com ha confirmat el 1r tinent d’alcalde, Francesc Josep Belver, que defensa l’actuació del consistori al·legant, “no teníem sol·licitud de l’empresa esmentada” i l’administració, assegura, ha de vetllar per la correcta prestació del servei, “d’aquí la importància de demanar una autorització”.
Pràctiques condicionants
El 1996 es va liberalitzar la prestació d’aquesta activitat econòmica, fins a la data estaven reservades a entitats locals que exercien en règim de monopoli. No obstant això, aquesta mesura va establir que els ajuntaments marquessin la seva normativa per atorgar el servei a qualsevol sol·licitant que complís els requisits. El 2006, d’acord amb el canvi de mercat, i gràcies a una llei espanyola es va ampliar encara més. Es podia actuar per tot el territori espanyol amb una autorització de qualsevol municipi per dur a terme el servei. I el 2009 es va alliberar del tot. La legislació catalana va haver de modificar-se per tal d’adaptar-se aquests canvis.
D’aquesta manera, xoca amb l’argument de l’executiu hospitalenc que requereix del seu vistiplau per desenvolupar l’activitat i, a més, en paraules de Belver, “en aquest període de liberalització ningú més ens va demanar autorització. Només Àltima”. Però l’expedient de l’ACCO recull dues peticions d’informació, una per part de Serveis Funeraris d’Esplugues de Llobregat sobre la recollida de cossos d’aquesta localitat a l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’altra del Grup Mèmora per “col·laborar en la retirada de cadàvers”. Unes sol·licituds, com detalla el text, amb una mateixa resposta: “Àltima és l’única empresa amb autorització administrativa per procedir a la retirada de difunts esdevinguts en aquests centres”, en referència als hospitals Universitari de Bellvitge, Duran i Reynals i General de L’Hospitalet. Per això l’ACCO ha considerat que la progressiva liberalització ha tingut un impacte “pràcticament nul”.
La relació entre l’ajuntament i l’empresa Àltima prové de la concessió administrativa municipal (aleshores es deia Funeràries L’Hospitalet) que va guanyar en un concurs públic el 1987. De fet, va ser l’única que es va presentar. Així, l’acord tenia una durada de 35 anys ampliables cada cinc fins als 50 i que, com assenyala l’expedient de l’organisme autònom català, “encara està vigent” i, entre d’altres, “percep un cànon del 12%”. Extrem que Belver ha contradit i ha afirmat que des de “fa dos o tres anys s’ofereix el servei, però no hi ha concessió”. A més de la sanció, l’ACCO insta al consistori que comuniqui als centres hospitalaris i residències geriàtriques del municipi que els serveis de trasllat de difunts poden ser duts a terme per qualsevol empresa funerària.
Text i Foto: Albert Hernàndez