Ensenyament obre el període d’escolarització del curs 2018-2019

Una de les principals novetats en el procés de preinscripció i matrícula de segon cicle d'educació infantil, primària i secundària obligatòria és la compactació del calendari

El Departament d’Ensenyament durà terme, durant l’estiu, algunes obres per adequar alguns espais o fer ampliacions en alguns centres del Baix Llobregat, per donar resposta a les necessitats d’escolarització del curs 2018-19. És una de les principals novetats del procés de preinscripció i matrícula de segon cicle d'educació infantil, primària i secundària obligatòria de cara al curs vinent, en què també destaquen la compactació del calendari, la consolidació de les mesures de control per a detectar el frau i el fet que els centres hauran d’informar sobre la disponibilitat de menús especials per malalties cròniques. A més, es manté l’aposta per l’equitat en els processos d’escolarització en el marc de la corresponsabilitat amb els municipis.

foto 1 matri

Compactació

La compactació del calendari -des que la família presenta la sol·licitud fins que coneix el centre en què ha obtingut la plaça-, que respon a la demanda de diferents sectors de la comunitat educativa d’escurçar el procés de preinscripció, permetrà que un major nombre d’alumnes nouvinguts o que es trobin en situacions de canvis, per exemple de domicili, puguin participar en el procés de preinscripció de forma ordinària. La reducció del calendari ha estat possible gràcies a les noves aplicacions informàtiques de gestió d’alumnes, gestió acadèmica i preinscripció.

Enguany les famílies que no tinguin plaça assignada als centres demanats en la sol·licitud de preinscripció podran ampliar la llista de centres a partir de les vacants existents. Així doncs, aquestes famílies rebran una comunicació per correu electrònic on podran accedir, d’una forma restringida, a totes les vacants existents i podran ampliar els centres demanats a la seva petició de preinscripció mantenint la puntuació inicial. Després es durà a terme l’assignació de places d’acord amb les noves demandes de les famílies.

foto 2 matri

Detecció del frau

Es consolidaran les mesures de control per a detectar el frau, a través de revisions de documentació que durà a terme el personal especialitzat del Departament. A més, en el cas de les malalties cròniques del sistema digestiu, endocrí o metabòlic, en l’informe o certificat mèdic que han de presentar les famílies, s’haurà d’especificar de quina malaltia es tracta i el diagnòstic s’haurà de fer d’acord amb els criteris del Departament de Salut.

Informació de menús especials

També es tindrà en compte l’existència o no de menús especials per a aquestes malalties en el centre de la primera petició. En aquest sentit, els centres han d’informar sobre la disponibilitat d’aquests menús especials.

Increment de l’oferta inicial de places

Per a calcular l’oferta de places de P3 es parteix de les dades de padró facilitades pels municipis. Cal tenir en compte que les places escolars corresponen només a centres sufragats amb fons públics, per tant, no té en compte l’alumnat escolaritzat en centres totalment privats, ni l’alumnat que escolaritza fora de la comarca. La relació entre l’alumnat matriculat a P3 i el padró està en el 93,28%, terme que s’anomena taxa d’escolarització. Amb aquesta dada s’obtenen les places previstes. Un cop coberta aquesta demanda de places, pel curs 18/19 queden més vacants que el curs anterior. Pel que fa a 1r d’ESO, es parteix de la dada de l’alumnat escolaritzat a 6è de primària el curs anterior. S’anomena taxa de pas a la relació que hi ha entre els alumnes matriculats a 1r d’ESO i els alumnes de la promoció de 6è. La taxa de pas del curs 17/18 és del 103,17%. Aquesta xifra és superior al 100% ja que incorpora l’alumnat repetidor. També a 1r d’ESO s’ofereixen més vacants que el curs anterior.

Per tant, es continua incrementant l’oferta de places d’acord amb la projecció de la població escolar elaborada per l’Idescat, que preveu un increment d’alumnes de secundària obligatòria -de 12 a 15 anys- fins el curs 2022-2023 i una posterior baixada.

Atès l’impacte d’aquesta projecció de la població en la planificació escolar, el Departament d’Ensenyament treballa a través de les següents actuacions per fer front a les necessitats d’increment en la secundària, que a llarg termini han de permetre ampliar l’oferta dels estudis postobligatoris:

  • Optimització d’espais en els centres educatius.
  • Redimensionament d’escoles amb alliberament d’espais.
  • Necessitat puntual d’espais en la secundària a resoldre de manera provisional, excepte en municipis on queda clar la traçabilitat en el temps de nous centres.

En relació al nombre de grups, a P3 l’oferta inicial és de 326 grups, que són un total de 5 grups menys que els que es van oferir en la preinscripció del curs passat, que van ser 331. D’aquesta oferta, 238 corresponen a l’escola pública i 88 a la concertada. A 1r d’ESO hi ha un increment de 2 unitats respecte a l’oferta inicial del curs passat: de 317 a 319. Un total de 233 grups corresponen a centres públics i 86 a concertats. Com cada any, tots els grups, independentment de la titularitat, es revisaran i s’adequaran a la realitat derivada de la preinscripció i del procés de matrícula.

col matri 0

eso matri 1

Consolidació dels criteris acordats amb els municipis

Els criteris emprats pel Departament per a la programació de l’oferta de places escolars per al curs vinent han estat els següents:

  • Donar resposta a les necessitats d’escolarització mitjançant els centres del Servei d’Educació de Catalunya.
  • La distribució equilibrada de l’alumnat, harmonitzada amb els drets de les famílies a escollir escola, en la línia del que marca la Llei d’Educació de Catalunya.
  • Els acords establerts amb els municipis a través de les taules mixtes de planificació, que consoliden la corresponsabilitat entre el Departament i les entitats municipalistes en la definició de l’oferta inicial.

En aquests acords establerts amb les administracions locals es manté l’aposta per l’equitat en els processos d’escolarització en el marc de la corresponsabilitat amb els municipis. Són els següents:

  • Vetllar per a la continuïtat dels projectes educatius actuals.
  • Vetllar per a la distribució equilibrada de l’escolarització programant l’oferta inicial en base a la ràtio 25 a infantil i primària i a 30 a l’ESO.
  • Reducció de les ràtios dels centres en entorns de màxima complexitat a 22 a P3 i a 27 a 1r d’ESO, per tal de donar el màxim d'oportunitats a aquells alumnes amb un entorn que no els és tan favorable, sempre que hi hagi l’acord del centre i del municipi.
  • Programar els increments dels grups d’ESO tenint en compte la seva consolidació en funció de les necessitats d’escolarització a mig i llarg termini.

Mesures per afavorir l’escolarització equilibrada

D’acord amb el criteri d’afavorir una distribució equilibrada de l’alumnat, el Departament adopta un seguit de mesures en el procés de preinscripció i matrícula:

  • En preparar la preinscripció:
    • o Detectar necessitats educatives en els futurs alumnes.
    • o Dimensionar la reserva de places.
    • o Adequar la zonificació i les adscripcions de centres.
    • o Establir mesures per a incentivar l’accés a determinats centres.
    • o Orientar a les famílies.
  • Durant la preinscripció:
    • o Ajustar a les necessitats reals l’oferta prèvia de places i les reserves per a alumnat amb NEE.
    • o Dur a terme actuacions d’acollida i d’acompanyament a les famílies.
  • Al llarg del curs:
    • o Distribuir la “matrícula viva” equilibradament, entre tots els centres de la zona, tot evitant concentrar-la en els centres amb places vacants.

Desplegament del Decret de l’atenció educativa a l’alumnat

Per altra banda, es planteja donar resposta a les necessitats dels alumnes ja existents en aplicació del Decret de l’atenció educativa a l’alumnat que es concreta en la planificació de suports. Concretament, en el disseny, ordenació i implementació del Mapa de Recursos Intensius, la previsió de cara al proper curs 18-19 és la següent:

  • Planificació dels Suports intensius a l’escolarització inclusiva (SIEI.
  • Planificació de les Aules integrals de suport (AIS.
  • Planificació del Suport intensiu a l’audició i el llenguatge (SIAL.
  • Planificació dels Itineraris Formatius Específics (IFE).
  • Diversificació de l’oferta dels Centres d’educació especial proveïdors de serveis i de recursos (CEEPSIR).

Calendari de preinscripció

La preinscripció escolar començarà avui 13 d’abril i acabarà el 24 del mateix mes. La majoria de sol·licituds de preinscripció seran pel primer curs de l’educació infantil de segon cicle (P3), que és quan els nens i nenes comencen a assistir a les escoles, i el primer curs d’ESO, que és quan inicien els estudis als instituts. De fet, ahir va sortir publicada l’oferta inicial de grups per escolaritzar els alumnes. La matriculació s'haurà de realitzar del 21 al 27 de juny per als alumnes d’infantil, primària i primer d’ESO i, entre el 25 al 29 de juny –els que es matriculin al 5 al 7-, per als de segon, tercer i quart d’ESO.

periode matri

periode matri 2

 

Redacció / Fotos: Arxiu

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix