Llum al final del túnel

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, anuncia l’inici del soterrament de les vies de tren a Sant Feliu de Llobregat el proper any amb un cost global de 133 milions d’euros que pagarà íntegrament el govern espanyol

Les obres del soterrament de les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat ja tenen data. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, en una visita institucional -acompanyat del delegat del govern Enric Millo, i el president d’ADIF Juan Bravo- a la capital baixllobregatina, va anunciar que aquestes s’iniciaran previsiblement durant l’any vinent en un acte que es va celebrar al saló de plens de l’Ajuntament amb representants de les diferents forces que integren el consistori, exacaldes i un senador. Un fet històric per al municipi i els seus ciutadans després de moltes dècades de reivindicacions perquè es fes aquesta imprescindible infraestructura.

repor 1 foto

A la seva arribada a Sant Feliu de Llobregat, De la Serna es va reunir amb l’alcalde, Jordi San José, i amb membres del Govern de la ciutat i el president de l’Entitat Metropolitana del Transport i alcalde de Sant Joan Despí, Joan Poveda. En la posterior compareixença davant els mitjans de comunicació, el ministre va fer públic l’anunci sobre el soterrament i va explicatr les claus del futur projecte.

repor 2 foto

L’afectació del total de l’obra serà quasi tres quilòmetres (entre el carrer Agricultura i i el terme municipal de Sant Joan Despí), i concretament un quilòmetre i mig de casc urbà. El pressupost, a l’espera del projecte de construcció de l’obra, s’estima en 127 milions d’euros (IVA inclòs, més tres milions en expropiacions i altres tres en l’adreça d’obres). Unes obres que seran finançades íntegrament pel govern espanyol, i abordat amb el pressupost ordinari d’ADIF.

Projecte

L’actuació prevista compta amb un cronograma d’execució que segons el ministre “s’inicia aquest mateix mes”, en referència a l’encàrrec de la redacció del projecte a l’empresa Ineco, que va fer el projecte inicial. Segons les dates amb què treballa el Ministeri de Foment, l’objectiu és iniciar immediatament el procediment administratiu i tècnic, i tenir el projecte constructiu finalitzat aquest any. El ministre va afirmar també que d’aquesta manera “podríem licitar i començar les obres l’any que ve, obres que estimem poden portar-nos prop de 47 mesos”, afegint que s’intentaran escurçar. També va informar que en tot moment es mantindrà el servei ferroviari. A més, de la Serna va posar en valor el fet que l’acord per iniciar el soterrament “sent les seves bases en el projecte aprovat l’any 2010 amb el corresponent estudi d’impacte mediambiental”.

repor 4 foto

Satisfacció

L’alcalde de Sant Feliu de Llobregat, Jordi San José, va rebre amb satisfacció la notícia d’aquest compromís que posarà punt i final a una reivindicació històrica del municipi com és el soterrament, que eliminarà la barrera que suposa el pas de les vies del tren pel bell mig de la ciutat. Un compromís que “s’ha anat concretant en les decisions i acords que, amb el seu corresponent calendari i dotació econòmica, esdevenen la prova del cotó del compliment del Gobierno de España”. També va voler destacar el procés de “lluita unitària i tenaç per aconseguir la ciutat cohesionada urbanísticament que es correspongui amb la ciutat cohesionada socialment que és ‘marca de la casa’ de l’Ajuntament”.

D’altra banda, Lourdes Borrell, tinenta d’alcalde de l’ajuntament santfeliuenc, també es va mostrar satisfeta i diu que “per fi veurà la llum. No ens trobem en un moment d’inici de redacció i estudi, sinó que el projecte que es va redactar durant el nostre mandat el 2010 i que jo mateixa vaig defensar al Ministeri de Foment i serà el que es portarà a terme finalment al nostre municipi”. Borell va explicar que només caldran uns ajustos pressupostaris per posar al dia el projecte que es va aconseguir aprovar “amb la combinació de tres governs socialistes a Madrid, a la Generalitat i a Sant Feliu.” 

Quatre dècades de lluita

El soterrament de la via fèrria ha estat una reivindicació històrica a Sant Feliu des de l’any 1980 que compta amb el suport unànime de tots els partits i la ciutadania basada fonamentalment en raons de seguretat, així com dels ajuntaments de pobles i ciutats amb estacions de les línies R1 i R4. L’Ajuntament considera el soterrament imprescindible per a la seguretat dels milers de ciutadans i ciutadanes que travessen el pas a nivell cada dia, el qual té les barreres baixades 50 minuts cada hora. A més, el soterrament també seria una obra clau per poder incrementar les freqüències de pas dels trens de la línia R4 de Rodalies de Barcelona, reclamació que han fet tots els ajuntaments i consells comarcals afectats del Baix Llobregat, Alt Penedès i Baix Penedès.

repor 5 foto

En tots aquests anys el consistori baixllobregatí no ha deixat mai de reclamar el soterrament, tant en actes oberts a la ciutadania com en reunions amb altres administracions. L’any 2016 Junta de Portaveus de l’Ajuntament es va pronunciar unànimement en contra d’una proposta del Ministeri de Foment sobre el soterrament.

L’Ajuntament va qualificar la proposta d’”inassumible” pels greus problemes que suposaria per al conjunt de la ciutat i va proposar continuar treballant sobre el projecte constructiu aprovat l’any 2010 per arribar a consensuar un nou projecte. També durant 2016 Sant Feliu també va elaborar un manifest conjunt amb els ajuntaments de L’Hospitalet i Montcada i Reixac per reclamar al Ministeri de Foment i Adif que prioritzessin l’execució de les actuacions previstes en el Pla de Rodalies 2009 que afectaven els tres municipis. A més, els alcaldes d’aquests tres municipis es van manifestar sota l’eslògan “Ara Rodalies. Tots junts per exigir-hi millores”, amb un viatge en tren de Montcada a Sant Feliu, on es van unir la presidenta de l’AMB, Ada Colau, i el director d’Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font. El 19 d’abril de 2017 l’alcalde, acompanyat dels regidors Lídia Muñoz, Josep Maria Rañé i Elisabet Ortega es van reunir amb el delegat del Govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, per concretar la voluntat de l’Estat pel que fa al soterrament de les vies del tren a Sant Feliu. La reunió va arribar després que el 28 de març del passat any el president del Govern, Mariano Rajoy, anunciés la inversió de 1.882 milions d’euros a la xarxa de Rodalies de Catalunya per a aquest mandat, i posés en el punt de mira el projecte de soterrament a Sant Feliu, així com també els soterraments de l’Hospitalet de Llobregat i Montcada i Reixac.


Redacció / Fotos: Aj. Sant Feiu-LPdB-Arxiu

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix