"La Ricarda és la joia del delta del Llobregat, i qualsevol proposta que l'afecti tindria impacte a tots els espais naturals de l'entorn", explica Enric de Roa, tècnic en biodiversitat
El Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat s'oposa a la proposta de Foment d'ampliar la tercera pista de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat amb una plataforma damunt de la Ricarda: "Implicaria la seva destrucció". "La Ricarda és la joia del delta del Llobregat, i qualsevol proposta que l'afecti tindria impacte a tots els espais naturals de l'entorn", avisa en declaracions a l'ACN i elprat.digital el tècnic en biodiversitat del Consorci, Enric de Roa. L'entitat ressalta que l'estany té més de 300 anys d'història i en defensa la preservació, amb inversions que millorin la qualitat de l'aigua. Alhora, rebaten la idea de Foment per compensar l'afectació amb la creació de noves zones humides, tot assegurant que la Ricarda "és insubstituïble."
De Roa insisteix que el delta "no pot perdre més espai protegit". "Són espais que ja han estat reduïts històricament per tota l'expansió industrial i urbana, i sobretot per impacte de les infraestructures", recalca, tot recordant que la zona de la Ricarda ocupa 150 hectàrees, de les quals una desena corresponen a l'estany. "És l'espai amb hàbitats més madurs i valorats, que el converteixen en una joia natural del delta", afegeix. Alhora, sosté que "qualsevol" afectació sobre la Ricarda tindria un impacte global negatiu a tota la resta d'espais naturals.
Des del Consorci rebaten el plantejament de Foment per sobreposar-hi la tercera pista de l'aeroport i retreuen que l'empresariat utilitzi "arguments que ratllen la mentida". De Roa es refereix a les explicacions que situen la Ricarda com un espai artificial que es pot compensar en un altre racó del delta amb la creació de noves zones humides. Relata que l'estany té referències del 1779 i recorda que es va crear arran de successives riuades que desbordaven el riu Llobregat.
"I es diu que l'aigua té molt mala qualitat, però s'obvia que això és degut a la falta de comunicació amb el mar d'ençà de l'última reforma de l'aeroport", critica, tot assegurant que el Consorci està negociant amb l'ACA diverses inversions per revertir aquesta situació.
D’altra banda, De Roa lamenta que el Consorci ha conegut les propostes de Foment a través de la premsa, sense que ningú els hagi demanat assessorament, i subratlla que l'afectació a la Ricarda és impossible de compensar. "Podem plantar pins i joncs a un altre racó del delta, però no podem arribar a tenir les actuals comunitats animals i vegetals que engloba La Ricarda", assegura. Insisteix que l'essència de l'estany "és una evolució natural de 300 anys que no es pot recrear enlloc."
Des del Consorci avisen que el delta del Llobregat "ja ha pagat un peatge molt gran" les últimes dècades amb l'ampliació de l'aeroport i del port, i la construcció de la depuradora i la dessal·linitzadora del Prat. Sostenen que l'aeroport actual podria ampliar la seva operativa amb una reconfiguració de les pistes, i auguren que la Unió Europea no acceptarà l'ampliació de la tercera pista damunt la Ricarda perquè ja va enviar un advertiment a la Generalitat i a l'estat espanyol després de constatar que la biodiversitat del delta havia minvat per l'impacte de les grans infraestructures. En aquest sentit, de Roa apunta que l'estat espanyol "hauria d'argumentar que fer la pista sobre la Ricarda és una qüestió d'interès públic de primer ordre, indispensable per a l'economia i el futur del país". A nivell personal, veu "impossible" que les institucions europees donin el vistiplau "a destruir un espai protegit quan encara hi ha feina no resolta de dècades enrere."
Redacció / Fotos: Prat Televisió-Arxiu