L’equip KH-7 Epsilon serà el primer del ral·li que correrà amb un camió d’hidrogen amb la col·laboració de l’empresa santboiana EVARM
El KH-7 Epsilon, el primer camió que correrà amb hidrogen a la quarta edició del Dakar a Aràbia Saudita, del 31 de desembre al 15 de gener de 2023, es va presentar al Port de Barcelona. L’acte va ser previ a la sortida cap a Marsella on ha de passar les verificacions per embarcar rumb al Dakar. Serà, per tant, el primer recorregut Barcelona-Marsella amb hidrogen. L’equip, Jordi Juvanteny (pilot), José Luís Criado (copilot) i Jordi Ballbé (tècnic) es proposa afrontar un nou repte en aquesta edició: ser els primers a superar la cursa més dura del món amb el camió d’hidrogen KH-7 Epsilon.
Davant el repte, els dakarians experts que sumen més de setanta participacions al circuit es van plantejar la importància de la sostenibilitat al llarg del seu recorregut. Van unir-se llavors amb l’empresa santboiana EVARM per estudiar possibilitats en combustibles no contaminants, iniciant així una col·laboració que preveu realitzar el circuit amb el 90% d’hidrogen el 2024, si la tecnologia ho permet. El Port de Barcelona també s’hi ha incorporat com a col·laborador científic per impulsar la investigació, en línia amb la seva aposta pels nous combustibles no contaminants.
Hèctor Calls, cap de Sostenibilitat Ambiental del Port de Barcelona, ha apuntat la importància de participar en projectes de col·laboració científica com el KH-7 Epsilon, amb empreses tecnològiques locals. “El Port ha d’estar implicat en les diferents etapes de desenvolupament i implementació i impulsar els nous combustibles per al transport de mercaderies. Projectes com aquest poden aportar solucions en les diferents etapes de transició fins a assolir la consolidació de la tecnologia”, ha explicat. “Adaptar camions convencionals per funcionar amb hidrogen són exemples realistes que podrien implementar-se en les flotes de camions actuals i el Dakar pot ser un banc de proves excepcional per a testar aquestes innovacions amb nous combustibles en situacions extremes i en un camió de sèrie extrapolable, perfectament, als que utilitzen els transportistes”, ha assegurat Calls durant la celebració de l’acte.
Un projecte sostenible i innovador
KH-7 Epsilon és un projecte a dos anys vista que sorgeix d’una necessitat d’innovació i sostenibilitat. El santfeliuenc Jordi Juvanteny, pilot del KH-7 Epsilon, explica: “El planeta ens demana canvis i no s’ha d’esperar a una reacció institucional. Cal fer-ho entre tots i començar ja. Formem un equip amateur amb ganes de fer coses diferents, innovadores i així aportar un petit granet de sorra al planeta, que ens ho demana.”
L'any passat, l’equip de Juvanteny, Ballbé i Criado va fer un primer pas amb la conversió del motor per poder utilitzar HVO amb GLP, sent un camió zero emissions netes. Enguany, han fet un avanç amb la utilització d'hidrogen com a combustible completament net.
Aquest projecte ha estat possible gràcies a la tecnologia que aporta l’empresa EVARM, especialitzada en la conversió de vehicles professionals a combustibles alternatius. Xavier Ribas, enginyer tècnic industrial i director d’EVARM, explica: “La transformació del motor implica incorporar sistemes electrònics, hidràulics i de gestió per tal que el motor pugui funcionar amb H2 de forma segura sense perdre prestacions, però de forma més sostenible.”
José Luís Criado, copilot del KH-7 Epsilon, apunta: “Creiem que la nostra experiència pot contribuir a la innovació en un sector com el transport de mercaderies altament sensible per la sostenibilitat i que no es pot beneficiar d’altres energies com l’elèctrica”. “Després de tants Dakars encara hi ha reptes. Cada any és una motivació nova, cada any la carrera és diferent, el recorregut és sempre secret i no se sap fins al mateix dia 15 minuts abans de la sortida perquè ningú pugui fer trampes. Per tant, el repte és acabar la carrera, que no l’acaba tothom, i evidentment també intentar assolir la millor classificació possible. Aquesta carrera és la nostra vida”, conclou l’equip.
Un dels objectius del projecte és provar aquesta tecnologia i innovacions en un entorn tant exigent com el Dakar, el rally off road més important i dur del món, i també validar els sistemes tant del vehicle com el procés i logística del combustible H2, i reduir les emissions contaminants, d'acord amb l'esperit del Dakar 2030.
Aquest any, el repte de l’equip és superar el circuit amb un innovador camió Man 6x6 d’hidrogen d’11.500kg, amb la tara de categoria 6x6, que és la més pesada i la més gran del Dakar, i amb un motor de sèrie de 480 cavalls, que ha estat modificat perquè pugui arribar a la vora dels 800. A més a més, l’KH-7 Epsilon porta incorporades una sèrie de modificacions per poder tenir més prestacions de cara al Dakar.
Ballbé, tècnic del projecte, explica: “El nostre objectiu és optimitzar l’ús de l’hidrogen per assolir el màxim estalvi de dièsel en l’actual motor de combustió. El suport del Port de Barcelona ens ajudarà a consolidar aquesta tecnologia per implementar-la a les flotes existents. Afegit al de la mateixa cursa, és un repte increïble ajudar al desenvolupament i ser-ne el banc de proves.”.
Un itinerari inèdit
Aquesta serà la primera ronda del campionat del món FIA-FIM de ral·li-raid 2023, amb un itinerari inèdit que portarà a pilots i tripulants des de les platges del mar Roig fins a la riba del golf Pèrsic a Dammam.
Aquesta diagonal, que creuarà el país de banda a banda, proposarà un circuit complet de catorze etapes que dirigiran la cursa primer cap a les regions muntanyoses del nord-oest, abans de posar rumb al sud-est per a una immersió de tres dies a l'oceà de dunes de l'Empty Quarter.
Enguany, Jordi Juvanteny, arquitecte tècnic de professió, farà la seva trenta-unena participació al Dakar com a pilot. L’economista i MBA Jordi Ballbé competirà per segona vegada en una disciplina que l’apassiona; i Jose Luis Criado farà la seva trenta-tresena participació al Dakar com a copilot. Els acompanyarà l’enginyer Xavier Ribas.
El repte és acabar la carrera; un ral·li molt dur amb uns requisits tècnics molt complex a nivell normatiu, però especialment per la duresa del terreny (terra, pedres, sorra, i dunes, entre d’altres) en un entorn de competició on el temps és molt important.
Redacció / Fotos: Orbyce Communication