El degà del Col·legi d'Economistes es va mostrar optimista amb relació a les perspectives econòmiques on també va quedar palès que l’ampliació de l’aeroport és prioritària i que els agents continuaran treballant per fer-la realitat
El Fòrum Empresarial del Llobregat va celebrar un desdejuni amb Carles Puig de Travy, degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, per analitzar la situació econòmica actual i les perspectives per al món empresarial.
Puig de Travy va afirmar que "l'actual globalització suposa una interconnexió total i, en conseqüència, una major transformació cultural. A escala mundial, hi ha hagut dos grans impactes econòmics recents: la crisi de 2008 i la pandèmia juntament amb la guerra d'Ucraïna. Això ens ha demostrat que el que succeeix en un lloc té repercussió en qualsevol altra part del món. Els països han d'apostar per les relacions internacionals: en un món tan interconnectat cal cooperar. El lideratge compartit és el futur de les empreses."
La guerra multiplica els efectes negatius de l'economia: inflació, falta d'aprovisionament, pujada de preus industrials, pèrdua de poder adquisitiu i falta de rendibilitat de les empreses. Malgrat això, el degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya es va mostrar optimista i va afirmar que "hi ha perspectives de creixement. Catalunya és una de les comunitats amb menys desocupació i deute de l'estat". En aquest sentit, va destacar que la indústria és un motor econòmic que genera benestar social, ja que puja la classe mitjana, crea ocupació de qualitat i produeix una redistribució de la renda. "La indústria representa el 20% del PIB a Catalunya, la qual cosa equival a 45 mil milions d'euros directes. Catalunya és indústria, amb la màxima representació de L'Hospitalet i el Baix Llobregat, Barcelona i el Vallès", va matisar.
El degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya va fer referència al Fòrum de Davos, celebrat el mes de maig passat, per anticipar les regles d'actuació mundial. El punt de trobada entre líders d'empreses, governs, organitzacions internacionals, la societat civil i el món acadèmic que es reuneixen per abordar qüestions crítiques al començament de cada any, va analitzar l'actual i crucial moment en el qual ens trobem des del punt de vista geopolític i econòmic, amb el món davant reptes urgents en matèria humanitària, d'energia i seguretat, però sense oblidar els desafiaments a llarg termini sobre la transformació, l'alimentació i descarbonització del planeta.
Les principals línies d'actuació, segona va indicar Puig de Travy passen per "apostar pel benestar de les persones. El món és molt canviant i les persones han d'adaptar-se a l'entorn. Des del punt de vista laboral, l'aprenentatge ha d'adaptar-se a les necessitats del mercat". D'altra banda, va fer al·lusió a la transformació sostenible, així com a la necessitat de reduir la dependència energètica i de primeres matèries. Finalment, va assenyalar, "cal posar l'accent en la transformació digital, ja que el seu impacte és un accelerador de l'economia."
Santiago Ballesté, president d'AEBALL/UPMBALL, va fer referència que les pimes són un gran motor de l'economia. De fet, nou milions d'ocupacions a Espanya són generats per pimes. I va traslladar a Puig de Travy el seu dubte sobre si les empreses que van marxar de Catalunya tornaran. En aquest sentit, el degà va afirmar que "encara que algunes companyies se n’hagin anat, unes altres venen. El problema és Espanya és la grandària de les pimes; la solució passa per incrementar la seva grandària i la seva productivitat."
D’altra banda, M. Rosa Fiol, vicepresidenta i directora General d'AEBALL/UPMBALL, va indicar que "som una de les comarques més industrials de Catalunya, és la nostra gran riquesa". Així mateix, va recalcar que "a Espanya és insostenible el creixement desmesurat i infinit de les administracions públiques i la pressió fiscal. Fa falta que s'apliquin indicadors d'eficàcia i eficiència en les administracions públiques". Fiol també va fer al·lusió a la imperant necessitat de col·laboració entre el sector públic i privat, així com l'ampliació de l'aeroport del Prat de Llobregat.
Redacció / Fotos: Fòrum Empresarial del Llobregat