Ha plantejat augmentar la jornada individual del col·lectiu vinculat a la producció de 214 a 216 dies i també més disposició en períodes vacacionals
La direcció de la companyia automobilística Seat ha presentat als sindicats una proposta de nou conveni que busca introduir noves mesures de flexibilitat per augmentar la competitivitat i per fer front a les fluctuacions de la demanda del mercat o a l'electrificació, entre altres reptes.
Ambdues parts van protagonitzar avui dijous una nova reunió negociadora en la qual l'empresa ha plantejat als representants dels treballadors recollir en conveni els dos col·lectius diferenciats que conviuen a Seat, el de producció i el no lligat a tasques de producció, amb condicions específiques per a cadascun d'ells.
D'entrada, Seat planteja augmentar la jornada individual del col·lectiu vinculat a la producció de 214 a 216 dies. Així mateix, per tenir més flexibilitat en períodes vacacionals, Seat proposa que els empleats de producció, unes 8.700 persones, gaudeixin de les seves vacances de manera que puguin disposar de tres setmanes consecutives a l'agost i que la setmana restant sigui distribuïda per sorteig durant l'any. A aquests dies caldria afegir cinc dies més al Nadal.
Reacció dels sindicats
El plantejament de l'empresa ha estat rebut com “una provocació” per part dels sindicats, ha el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT), que ha afegit que es tracta d'un “primer envit” de l'empresa en aquestes converses, però que queda molta negociació per davant. En particular, Carnero veu contradictori que l'empresa argumenti que la transició cap al cotxe elèctric comportarà pèrdua d'ocupacions i que alhora pretengui una ampliació de la jornada laboral. Així mateix, el representant sindical considera que l'actual conveni ja ofereix prou eines de flexibilitat, i recorda que alguns d'aquests instruments ni tan sols s'estan usant actualment.
La companyia també vol introduir mesures que millorin la flexibilitat, “com l'ús de la bossa d'hores dels treballadors durant la vigència del conveni, el gaudi interanual de la jornada industrial, així com la flexibilització de les pauses en cas d'avaries o aturades.”
Seat argumenta que totes aquestes mesures permetrien transformar la companyia i garantir “un futur sostenible” gràcies a un conveni “estable i beneficiós” per a totes les parts, i recorda que la companyia vol mobilitzar 7.000 milions d'euros per electrificar Espanya.
A principis de març, la direcció de Seat va confirmar als sindicats que barreja un excedent de plantilla com a resultat de la transició del cotxe de combustió a l'elèctric d'una mica més de 2.800 persones fins a l'any 2026.
El Grup Volkswagen va avançar ahir que instal·larà a Sagunt (València) la gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics que planeja per a Espanya i mobilitzarà més de 7.000 milions d'euros per materialitzar el projecte d'electrificació de les seves plantes a Martorell (Baix Llobregat) i Pamplona.
En aquest context, els sindicats exigeixen també garanties d'ocupació per als treballadors de la planta de Seat Components al Prat de Llobregat.
Redacció / Fotos: Arxiu