La direcció també va rebutjar un increment salarial per considerar que augmentaria els costos laborals entre un 25% i un 30% fins al 2026
La direcció de l'automobilística Seat ha confirmat als sindicats que barreja un excedent de plantilla com a resultat de la transició del cotxe de combustió a l'elèctric d'una mica més de 2.800 persones fins a l'any 2026. Segons la informació facilitada a les centrals en l'última reunió de negociació del conveni, la xifra acumulada de baixes seria de 1.948 treballadors en el personal vinculat a producció i de 966 en els que depenen d'oficines i altres àrees.
En un comunicat conjunt, CCOO i la UGT han assenyalat que la direcció ha justificat l'excedent de mà d'obra per la menor càrrega de treball que suposa el cotxe elèctric (un 30% menys), malgrat que la companyia preveu fabricar més de 500.000 unitats a partir del 2025.
En la reunió, celebrada ahir, els dos principals sindicats a Seat van reclamar a l'empresa “un pla de futur” amb mesures que redueixin aquest excedent d'ocupacions com la cerca d'una alternativa al centre de Components del Prat de Llobregat, que fabrica caixes del canvi que deixaran d'existir amb el cotxe elèctric, per la qual cosa penja sobre ell una amenaça de tancament. A més, van demanar que s'adjudiqui a la planta de Martorell una segona plataforma elèctrica per assemblar un vehicle d'un segment superior a l'urbà petit que està previst fabricar en aquests moments. Al mateix temps, van instar l'empresa a oferir garanties que les sortides que es duguin a terme siguin no traumàtiques.
Els sindicats van defensar també que s'adapti l'organització del treball per “fomentar mecanismes de flexibilitat que generin ocupació”, amb mesures com el desplaçament de les pauses o l'obligació de gaudir de la jornada industrial l'any.
Augment salarial i costos laborals
En aquesta quarta reunió de negociació del conveni, la direcció va rebutjar en principi la petició conjunta d'increment salarial de CCOO i UGT per considerar que augmentaria els costos laborals entre un 25% i un 30% fins al 2026, segons les mateixes fonts.
En la primera reunió, a més de l'afectació en l'ocupació de la fabricació massiva de vehicles elèctrics, la direcció va plantejar una congelació de les taules salarials per al 2021, la qual cosa implica que no s'aplicaria la pujada de l'IPC, i un increment de dies de jornada laboral individual anual. El conveni col·lectiu de Seat, que afecta uns 15.000 treballadors, és el més important de la indústria automobilística espanyola.
Redacció / Fotos: Arxiu