La fabricació del vehicle elèctric es requereix un 30% menys d’hores de treball que el de combustió, segons la companyia
La direcció de Seat ha obert la porta aquest dimecres davant els sindicats a una possible retallada de l'ocupació per l'excedent de mà d'obra que s'estima comporta la fabricació del vehicle elèctric, que es calcula requereix un 30% menys d'hores de treball que el de combustió.
Aquest plantejament s'ha posat sobre la taula durant la primera reunió oficial de la negociació del nou conveni col·lectiu, que anirà del 2022 al 2026, segons ha denunciat el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, i els dos sindicats majoritaris, UGT i CCOO.
Per la seva banda, la companyia automobilística ha assegurat que ha traslladat als sindicats la necessitat d'aprofitar els pròxims cinc anys, fins a l'arribada del cotxe elèctric, per “reorganitzar-nos i assegurar una adaptació progressiva”. En aquest escenari, Seat ha afirmat que “la transformació a produir cotxes elèctrics comporta una reducció del 30% d'hores de fabricació”, però que això no ha de “derivar en el 30% de reducció de la plantilla”. En aquesta línia, la direcció assegura que està treballant per augmentar els volums de producció els pròxims anys “i poder compensar parcialment aquesta disminució.”
Inquietud sindical
La interpretació que fan els sindicats de la reunió és diferent i, en un comunicat conjunt, UGT i CCOO han assegurat que l'empresa els ha traslladat que la situació actual és d'un excedent de plantilla fins al 2026, encara que no ho ha quantificat. Les centrals han expressat la seva inquietud pel fet que l'empresa hagi posat sobre la taula aquest excedent al mateix temps que ha exposat “la necessitat de ser competitius” per abordar el procés de transformació cap al cotxe elèctric.
“No entenem que es parli d'un possible excedent de plantilla durant la vigència del 20è Conveni i que no es donin xifres, ni quines són les alternatives industrials o de models de vehicles, que ens han de permetre garantir el manteniment de l'ocupació”, han subratllat.
UGT i CCOO es mostren conscients “que el sector de l'acte està immers en una transformació sense precedents a conseqüència de l'electromobilitat sostenible”, però reclamen a la direcció de Seat “que posin les persones al centre.”
Matías Carnero ha assegurat que els “han vingut a dir que sobren 2.400 persones' fins al 2025, i ha acusat l'empresa de 'voler maquillar” l'ajust amb l'argument que es podria compensar l'excés de mà d'obra amb un augment del volum de vehicles fabricats. “Però d'on els traurem si no se'ns adjudiquen models nous? Amb tres cotxes elèctrics petits no en tenim prou per mantenir la plantilla que tenim”, ha alertat, després de demanar al govern central que “prengui nota” quan estan a punt de conèixer-se els detalls de les ajudes del Perte de l'elèctric.
Congelació salarial
En la reunió, la direcció ha plantejat a més una congelació de les taules salarials per 2021, la qual cosa implica que no s'aplicaria la pujada de l'IPC, i un increment de dies de jornada laboral individual anual.
Els dos sindicats han rebutjat també aquesta proposta argumentant que la plantilla ha fet molts sacrificis durant la pandèmia. El conveni col·lectiu de Seat, que afecta uns 15.000 treballadors, és el més important de la indústria automobilística espanyola.
Redacció / Fotos: Arxiu-UGT