El futur dels treballadors continua sense dilucidar-se a l'espera que s'aclareixi quina serà l'alternativa industrial
Nissan posa fi avui dijous a la producció de vehicles en una de les seves línies de la planta de Zona Franca de Barcelona i tancarà l'altra el proper dia 15 de desembre, mentre el futur dels treballadors continua sense dilucidar-se a l'espera que s'aclareixi quina serà l'alternativa industrial.
Després de més de quaranta-un anys, la multinacional japonesa inicia així l'última etapa de l'operació sortida de Barcelona que va anunciar el maig de 2020, quan hi treballaven unes 3.000 persones, encara que la seva marxa amenaça milers més d'ocupacions indirectes.
La companyia ha confirmat que aquest dijous és l'últim dia de producció en la Línia 1 de Zona Franca, on es fabrica la furgoneta elèctrica i-NV200, i que està previst que el 15 de desembre es tanqui la línia 2, on es produeix la pick-up Nissan Navara. En aquestes dues línies s'estaven produint ja escasses unitats i, després del tancament definitiu, s'iniciarà la neteja i desmuntatge de les cadenes de muntatge.
Els treballadors que vagin quedant alliberats se n'aniran a casa amb un permís retribuït fins al 31 de desembre, quan es farà efectiva la seva baixa, ja que és la data donada per l'empresa per abandonar les seves instal·lacions a Barcelona: la planta de Zona Franca i els centres de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca.
Molt probablement els treballadors de Nissan hauran d'esperar a casa seva la concreció dels plans de reindustrialització dels terrenys en els quals se situen les fàbriques, ja que encara està a l'aire a quins nous usos es destinaran.
Proposta xinesa
La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, s'ha mostrat confiada que el proper 17 de desembre, quan es reuneixi la comissió de reindustrialització, el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) hagi donat una resposta positiva a l'última proposta que li han fet les administracions per instal·lar-hi el seu projecte. Malgrat mostrar la seva predisposició per comptar amb el projecte d'aquest fabricant de cotxes elèctrics, Maroto ha insistit que hi ha altres propostes també solvents sobre la taula. L'oferta que s'ha enviat a GWM eleva les ajudes públiques ofertes inicialment i millora les condicions de traspàs dels actius i del lloguer del terreny de la Zona Franca.
Es tracta d'un últim esforç per mantenir la inversió del gegant xinès, que fins ara es veia com el principal aspirant a la reindustrialització, però que està considerant la retirada del procés després de reclamar més ajudes públiques.
A l'espera de la resposta de GWM, la taula analitza altres propostes com la del hub de descarbonització que lidera QEV, que podria ampliar el seu espai a Zona Franca, a més de quedar-se amb Sant Andreu. A la planta de Montcada s'instal·laria, en principi, el fabricant de motocicletes elèctriques Silence.
Els últims dies han aparegut també altres propostes com la del fabricador de tancs Tess Defence, que no agrada a la Generalitat, i la del grup immobiliari Goodman, que planeja reconvertir els terrenys de Nissan en un gran pol logístic i d'oficines que suposaria una inversió de 550 milions.
Redacció / Fotos: Arxiu