L’empresa automobilística aspira a les ajudes públiques de gairebé 3.000 milions d'euros
La iniciativa liderada per Seat (Volkswagen) per impulsar la fabricació de vehicles elèctrics a Espanya és l'única que ara com ara es perfila amb ferma candidata a les ajudes públiques de gairebé 3.000 milions d'euros incloses en el projecte sectorial aprovat per l'Executiu (PERTE).
El Consell de Ministres va donar llum verda el dimarts passat al projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat (VEC), que injectarà en el sector 4.295 milions públics fins a 2023, en la seva majoria procedents del fons europeu Next Generation, i que es preveu que mobilitzarà inversions privades de més de 19.700 milions.
Del total de diners públics, 2.975 milions aniran a l'actuació integral per al desenvolupament i fabricació del VEC a Espanya, i d'aquesta quantitat, uns 1.500 milions seran subvencions, mentre que altres 1.500 milions consistiran en préstecs.
Per poder optar a aquestes ajudes, els projectes hauran de ser presentats per agrupacions empresarials integrades per, almenys, cinc companyies tractores. A més, la inversió haurà de tenir impacte en un mínim de dues comunitats autònomes.
Les iniciatives també hauran d'incloure una planta de fabricació de bateries i plataformes per a la producció de vehicles elèctrics i la fabricació de components, així com integrar un 40% de pimes i comptar amb una inversió mínima de 40 milions d'euros.
El març passat el Govern va anunciar la creació d'un consorci públic privat amb Seat i els seus socis en el denominat projecte F3, integrat per una quinzena de companyies, entre elles Iberdrola, Telefónica i CaixaBank, i unes altres del mateix sector de l'automoció com Ficosa, Gestamp, Sesé i Grupo Antolín.
Aquest projecte contempla la creació d'una fàbrica de bateries elèctriques prop de la planta que la signatura automobilística té a Martorell. La fàbrica, que es convertiria en la tercera del consorci alemany després de la d'Alemanya i Suècia, forma part d'un projecte més ambiciós, denominat Future Fast Forward, que contempla també la producció de cotxes elèctrics petits a Martorell i Navarra.
Redacció / Fotos: Arxiu