La crisi sanitària del coronavirus l’ha deixat molt tocat per la paralització de la seva producció
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, va traslladar aquest dilluns al sector de l’automoció que el Govern adaptarà el seu pla de suport a la Indústria de la Mobilitat i de l’Automoció a les noves necessitats provocades per la crisi del coronavirus. En una reunió amb el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya i representants del sector, la consellera va destacar que es faran canvis en aquest pla, inicialment pensat per fer front als reptes de l’impuls del vehicle elèctric, per encabir-hi també mesures per lluitar contra els efectes de la COVID-19. Per ara, però, no han donat més detalls de com s’adaptarà el pla.
En la reunió amb la consellera Chacón, el sector va demanar conèixer amb més detall els plans de xoc del Govern en matèria econòmica, incentivar la demanda, oferir més liquiditat a les empreses i, també, reduir les “picabaralles polítiques” –malgrat que s’ha assegurat que, en el cas de la conselleria d’Empresa, hi ha relacions correctes amb el ministeri d’Indústria. “Mantenim la col·laboració amb el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme per poder donar resposta a les vostres demandes”, va dir la consellera al Clúster. Des del sector recorden que davant d’una crisi que pot ser la més greu dels últims 30 o 40 anys, cal “un clima de calma” per “arribar a acords.”
Els números
L’automoció genera 143.000 llocs de feina directes i indirectes i representa el 10% del PIB català, amb una facturació de 23.800 milions. Ara, però, la indústria de l’automoció està molt tocada per la paralització de l’economia derivada de la crisi del coronavirus. Les grans empreses del sector, per exemple, com SEAT i Nissan, tenen la producció aturada i ERTO en vigor. De fet, el sector de vehicles de motor és el que acumula més afectats per expedients (25,2%), amb prop del 80,3% dels assalariats amb la feina suspesa, xifra que suposa gairebé 32.000 persones.
Abans de la crisi del coronavirus hi havia 145 companyies de l’automoció en risc molt alt o alt de desaparèixer a Catalunya si no emprenien accions per reinventar-se davant dels canvis del sector. Aquestes empreses donen feina a unes 53.000 persones, un 56% de l’ocupació de les 325 empreses que va utilitzar el Departament d’Empresa i Coneixement per fer un diagnòstic sobre els efectes de l’electromobilitat en el sector. A més, hi havia 90 empreses amb un risc moderat i 90 més que no tindrien cap impacte.
Redacció / Fotos: DP-Arxiu-Motor