Més de 1.135 milions de viatges en 12 mesos consecutius al transport públic

Més de 1.135 milions de viatges en 12 mesos consecutius al transport públic

Entre els operadors ferroviaris, el Metro va créixer un 7,8% respecte el 2023

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha registrat un nou record de demanda de transport públic a l’àrea integrada de Barcelona en dotze mesos consecutius, entre el juny de 2023 i el juny de 2024. En aquest període interanual, es van comptabilitzar 1.135 milions de viatges que superen en 46 milions l’últim màxim assolit en un període equivalent (tot l’any 2023) quan les validacions registrades van ser de 1.089 milions.

GaLMyK WoAAQVd7

La tendència alcista de la demanda del transport públic es confirma també si s’analitzen les dades del primer semestre de 2024 on s’ha batut un altre rècord. En aquest cas, els 594 milions de viatges registrats en el total del sistema suposen un increment de més de 52 milions comparat amb el mateix període de l’any 2019 (+10%) i quasi 45 milions més respecte al 2023 (+8%). Amb tot, les xifres fan preveure un nou any de rècord.

Aquest augment en l’ús del transport públic dels darrers anys de recuperació post pandèmia ha anat acompanyat de diversos canvis d’hàbits quant al tipus de títol. Les dades dels primers sis mesos de 2024 mostren com actualment els abonaments (títols amb tarifa plana com la T-jove o la T-usual) ja representen el 85% de les validacions entre tots els títols integrats ATM, quan el 2019 eren només el 39%. Aquest increment ha anat en clar detriment de la quota dels títols multiviatge, entre els quals es troba la T-casual, que avui dia només representa el 14,4% i a 2019 era més del 60%.

Imatge3 2

Si es tenen en compte els viatges de tot el sistema, on s’inclouen els títols propis i socials dels operadors, també s’observa un increment notable del pes específic dels títols integrats de l’ATM sobre la resta, amb els abonaments com a principal factor d’aquest augment. Així, els títols integrats expedits pel consorci representen el 76,2% del total, havent augmentat quasi un 11% respecte al pes que tenien el 2019 i un 10% comparat amb l’any 2023. 

Els operadors

Entre els operadors ferroviaris,  Metro se situa al capdavant quant a les xifres de creixement de  la demanda (+14,2% respecte al 2019 i +7,8% comparat amb el 2023),  seguit del Tram (+13,7% i 8,3% respectivament) i FGC (+7% i +7%). Com a situació singular, en el cas Rodalies, i com a conseqüència de l'acte vandàlic ocorregut el 12 de maig a Montcada Bifurcació, es va produir un traspàs important de passatge de les línies R3 i R4 afectades cap a altres modes de transport. 

paral.lel10 ndp

GaLSDvyXMAAfBAo

Respecte al mode bus, destaca l’increment extraordinari de passatge del bus interurbà de la Generalitat (+27,01% respecte al 2019), seguit del bus metropolità de l’AMB (+15,20%) i els busos urbans (+13,14). Pel que fa al bus de TMB, incrementa un 1,2% el passatge comparat amb xifres precovid.

GaEiEfnW8AA8wBe

Pel que fa a la quantitat de viatges realitzats, es manté estable el pes de cada operador respecte al total del sistema des de 2019, encapçalat pel Metro (40,7%) i Bus de TMB (18,8%), i seguit per Rodalies (10%), Bus de l’AMB (9,9%) i FGC (8,5%) com operadors que més demanda registren en termes generals. 

Redacció / Fotos: ATM