
L’Àrea Metropolitana de Barcelona va tenir 15.000 sinistres de trànsit el 2023
Gairebé el 50% de les víctimes de trànsit del conjunt del país es van produir al territori metropolità
Avui diumenge 17 de novembre se celebra el Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, commemoració establerta per la resolució 60/5 de Nacions Unides l'octubre de 2005, que estableix el tercer diumenge de novembre com a data per recordar les persones víctimes a tot el planeta per aquesta causa. Segons l'estudi realitzat per l'Institut Metròpoli per encàrrec de l'AMB, "Víctimes de sinistres de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona. Dades clau 2023 i evolució temporal 2009-2023", 15.000 persones varen ser víctimes en sinistres de trànsit l'any 2023 a la metròpolis de Barcelona, 46 de les quals van resultar mortes. Es tracta del 48% del conjunt de Catalunya en termes de víctimes, i el 20% en relació amb persones mortes.
Tot i mantenir-se en valors sensiblement inferiors als anys previs a la pandèmia de la covid, s'està tornant a produir un augment en la sinistralitat, particularment pel que fa a persones ferides greus, que han crescut un 60% en els darrers 4 anys.
També s'ha produït un canvi en els darrers anys amb relació al territori on es produeixen principalment els sinistres: el pes de la ciutat de Barcelona ha anat disminuint, en contraposició, sobretot, amb els municipis de la primera corona metropolitana (on s'originen el 31% de les víctimes lleus i el 37% de les greus i persones mortes). De fet, les víctimes de sinistres de trànsit des de la pandèmia s'han duplicat, en termes relatius, fora de la ciutat de Barcelona.
En termes de lesivitat, al llarg del període 2009-2023, els motociclistes i els vianants representen el 46% i el 29% de persones mortes, respectivament, i el 48% i el 24% de persones ferides greus. De fet, la sinistralitat en motocicleta (34 víctimes/milió de desplaçaments en dia laborable), segueix sent el principal problema de seguretat viària a l'àrea metropolitana, tot i haver disminuït sensiblement els darrers anys.
Aquesta disminució en la taxa de sinistralitat també s'ha produït en la de la bicicleta (tres vegades inferior a la de la moto), particularment fora de la ciutat de Barcelona i de les seves connexions, molt probablement vinculat als esforços de millora de la infraestructura pedalable local i metropolitana (Bicivia) i les condicions de seguretat generals que s'estan aplicant.
L'AMB s'uneix al record de les víctimes de trànsit i vol destacar el seu compromís per avançar cap a la Visió 0 en seguretat viària, integrat en les diferents accions, polítiques i activitats que realitza o dels serveis que gestiona o presta. És un dels objectius inclosos en el Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 i que interpel·la directament a seguir treballant de forma col·laborativa amb tota la societat per fer-hi front.
Redacció / Fotos: Arxiu-Mossos d'Esquadra-Bombers Generalitat