El MITMA ja treballa per evitar el soroll a l’Aeroport Barcelona-El Prat

El MITMA ja treballa per evitar el soroll a l’Aeroport Barcelona-El Prat

El Ministeri impulsa un procés participatiu i d'escolta perquè els ciutadans, organitzacions i resta d'agents socials presentin al·legacions, aportacions i comentaris als textos del PARELL

 

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible sotmetrà a informació pública els Plans d'Acció contra el Soroll (PARELL) dels aeroports Adolfo Suárez Madrid-Barajas i Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Amb la pròxima publicació del seu anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), el Ministeri impulsarà un procés participatiu i d'escolta perquè els ciutadans, organitzacions i resta d'agents socials presentin al·legacions, aportacions i comentaris als textos. Dins de l'aposta del Ministeri per la sostenibilitat del transport aeri i el seu compromís amb el benestar dels ciutadans, els PARELL defineixen mesures concretes per a mitigar la contaminació acústica i generar millores en la població pròxima als aeroports.

Aquests Plans d'Acció estan associats als Mapes Estratègics de Soroll (Fase IV), aprovats el gener de 2023 i constitueixen un full de ruta amb actuacions definides, després d'una anàlisi i diagnòstic de la situació particular de cada aeroport, i amb un calendari d'actuació per a la seva implantació. Totes les actuacions previstes han estat analitzades per ENAIRE, Aena i la Direcció General d'Aviació Civil, com a principals actors del sector. AESA actuarà com a supervisor de totes aquestes mesures.

Principals línies d'actuació

Les mesures s'agrupen principalment en tres línies d'actuació:

- Reducció del soroll en la font. S'analitzaran els mecanismes per a incentivar la substitució de les aeronaus més sorolloses per altres de menor impacte acústic, especialment en horari nocturn.

- Procediments operatius que mitiguin l'afecció acústica. Es contemplen, entre altres mesures, les millores en procediments operacionals amb criteris de minimització de l'impacte acústic, afectant les trajectòries de les aeronaus, l'altura dels sobrevols i les maniobres d'aproximació i enlairament.

- Planificació i gestió d'usos de sòl. Es promouen millores a les mesures ja implantades en la planificació i gestió d'usos del sòl, completant la informació proporcionada a les administracions competents en ordenació del territori, per a desenvolupar un urbanisme compatible amb l'activitat aeroportuària, equilibrant d'aquesta manera els interessos de la ciutadania amb el desenvolupament que a la regió li aporta el transport aeri.

Finalment, s'estableixen mesures per a mantenir una col·laboració activa amb l'entorn aeroportuari mitjançant grups tècnics i també a través de l'atenció al ciutadà, per a aprofundir en la implantació de mesures per a atenuar el soroll i millorar la qualitat sonora de les poblacions pròximes.

Per part seva, Aena mantindrà els Plans d'Aïllament Acústic d'aquests Aeroports per a garantir que es compleixen els objectius de qualitat acústica a l'interior dels habitatges i edificis d'usos sensibles.

Els Plans d'Acció formen part d'una estratègia general a més llarg termini, que es troba alineada amb la política impulsada per la Unió Europea per a la reducció de l'impacte del soroll del transport en l'horitzó de l'any 2030. La directiva europea 2002/49/CE estableix aquests plans per a zones d'aglomeracions i grans infraestructures, entre elles els aeroports amb més de 50.000 operacions.

Redacció / Fotos: Arxiu-Ara