La culminació dels treballs iniciats el passat 24 de juny ha permès que ja es posi a la disposició dels operadors de transport de mercaderies i de viatgers de la nova infraestructura
Adif ha finalitzat una de les fases més complexes per a l'adaptació a l'ample estàndard del nus ferroviari de Castellbisbal, que permet avançar en les connexions amb les regions per les quals discorre el Corredor Mediterrani i amb Europa. Es tracta d'una de les actuacions de major envergadura executades en l'última dècada en un dels nodes més estratègics de la xarxa ferroviària espanyola. La culminació dels treballs iniciats el passat 24 de juny ha permès que Adif posi a la disposició dels operadors de transport de mercaderies i de viatgers les noves infraestructures. El nus de Castellbisbal, conegut com La Porta a Europa, és un dels nuclis més complexos de la xarxa ferroviària i constitueix un enclavament essencial per al Corredor Mediterrani.
Les actuacions
En aquesta fase s'ha remodelat la capçalera nord de l'estació de Castellbisbal en els seus enllaços, tant cap al nus ferroviari de Mollet, com cap a Barcelona per Molins de Rei i el Port de Barcelona, a través de Can Tunis.
El conjunt d'operacions ha inclòs la renovació de vies per al posterior desplegament del tercer carril, la instal·lació de nous equipaments de via i dels sistemes d'electrificació, senyalització i gestió de trànsit en l'estació de Castellbisbal i instal·lacions de seguretat i comunicacions, així com el canvi de programari de l'enclavament. En total, s'han renovat 8,1 km de vies, 13.600 travesses i 15.000 m³ de balast. Així mateix, s'han implantat 23 aparells de via de tipus mixt i 1 canviador de fil i s'ha remodelat el sistema d'electrificació, amb la col·locació de 300 pals i 8,5 km de catenària.
Les actuacions milloraran la capacitat i la fiabilitat de la infraestructura, dotant a la circulació de major operativitat i flexibilitat, tant per als serveis de viatgers com per als trens de mercaderies. Així mateix, impulsaran les connexions en l'eix mediterrani cap al nord i el sud, en enllaçar en ample estàndard la xarxa ferroviària entre el Nus de Castellbisbal i la frontera francesa, amb els trajectes entre el Nus de Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, així com amb les regions per les quals discorre el Corredor Mediterrani.
Per complir amb el calendari, a partir d'ara es continuarà treballant principalment a recuperar les vies secundàries en l'estació de Castellbisbal, així com completar la col·locació del tercer carril, i a tramitar totes les homologacions i certificacions amb els organismes externs competents. En aquestes fases posteriors, la circulació de trens podrà veure's alterada de manera puntual, per l'ampliació de la franja horària de manteniment nocturn o en alguns caps de setmana.
Redacció / Fotos: Adif