El santfeliuenc i José Luis Criado, acompanyats de nou per l'enginyer Xavi Ribas, tornen a la càrrega amb el camió MAN 6x6 alimentat per un sistema mixt d'Hidrogen/HVO on busquessin revalidar el seu històric triomf en la nova categoria Mission 1000
Revalidar el triomf en la categoria Mission 1000 del Ral·li Dakar 2025. Aquesta és l'extraordinària “missió” per la qual barallarà el KH-7 ECOVERGY Team en la carrera més dura del motorsport, que arrenca el pròxim 3 de gener en Bisha, l'Aràbia Saudita. A la cabina del MAN 6x6 repeteix la terna formada pel pilot Jordi Juvanteny, el navegant José Luis Criado i l'enginyer Xavi Ribas. Aquest últim és el director de EVARM, la companyia espanyola que ha desenvolupat el sistema híbrid d'alimentació d'Hidrogen i HVO (oli vegetal hidrotrat). Un projecte pioner que es tradueix en una reducció d'emissions contaminants de fins al 90%.
Dins del programa Dakar Future, l'organització de la prova va introduir en 2024 la Mission 1000, un banc de proves únic en el món que reafirma l'aposta de futur del Dakar. L'objectiu és que abans de 2030 els principals vehicles participants utilitzin fonts energètiques alternatives. El KH-7 ECOVERGY Team va ser pioner, i ja en 2023 va completar el Dakar amb un sistema que, gràcies a l'ús de l'hidrogen, va emetre un 40-50% menys de CO₂. En 2024, amb una tecnologia molt més desenvolupada i amb el seu enginyer responsable, Xavi Ribas, com a tercer tripulant, el veterà camió amb els característics colors de KH-7 es va imposar a tots els rivals, en una categoria en la qual motos, SxS, cotxes i camions competeixen junts.
El projecte ha donat noves empentes al KH-7 ECOVERGY Team, com assevera el pilot Jordi Juvanteny: “Aquest projecte ens ha donat una il·lusió renovada i ganes de tornar a competir. És un projecte de futur, beneficiós per a tothom a nivell mediambiental, perquè això, a la llarga, s'imposarà. Costarà més o costarà menys, però s'imposarà, i estem contents de ser pioners i de renovar aquesta il·lusió pel Dakar, que no l'havíem perdut, però potser havia defallit una mica. Aquest projecte ens permet tornar a estar al cim.”
El Dakar 2025 és el 33è per a Juvanteny, però ni més ni menys que el 34è per al seu fidel copilot José Luis Criado. En aquesta edició, Criat es converteix en el participant en actiu amb més edicions del Dakar en el seu palmarès ja no sols a nivell espanyol, sinó a nivell mundial, després de la retirada de la competició de Stéphane Peterhansel. El nou projecte del KH-7 ECOVERGY Team suposa una gran motivació també per a ell.
La categoria
Els participants de la categoria Mission 1000 realitzen un recorregut paral·lel als del Ral·li Dakar, amb 12 etapes i un pròleg, del 3 al 17 de gener (14 dies de competició i una jornada de descans). Cada equip té un temps de referència per a cada especial, i suma punts de bonificació en funció de la seva prestació. Si iguala aquest temps de referència, suma 5 punts de bonificació (mode Normal); si ho rebaixa en un 10%, suma 10 punts (mode Sport), i si el temps és un 10% superior al de referència, no se sumen punts de bonificació (mode Eco).
A més, l'equip (de 2 rodes i de 4/6 rodes) més ràpid en una acceleració de 200 metres des d'aturat (Launch Control) rebrà altres deu punts. El públic també podrà votar pel seu projecte favorit a través de les xarxes socials del Dakar, amb 10, 5 i 2 punts de bonificació per als tres projectes preferits. Finalment, els equips que completin totes les especials (més de 1.000 quilòmetres, d'aquí el nom de Mission 1000), rebran 100 punts. La categoria Mission 1000 té un recorregut total de 4.811 km, 1.162 dels quals cronometrats.
Redacció / Fotos: Mediagé Comunicación