Fabricar vehicles elèctrics podria afectar l’ocupació de Seat a Martorell

Fabricar vehicles elèctrics podria afectar l’ocupació de Seat a Martorell

Els sindicats de l’empresa automobilística avisen que sobraria mà d’obra i exigeixen al Govern que condicioni les ajudes del PERTE al manteniment de la plantilla

Els sindicats de Seat adverteixen que els plans del Grup Volkswagen de convertir Martorell en una planta dedicada a vehicles elèctrics petits afectarà l'ocupació perquè sobrarà mà d'obra, per la qual cosa exigeixen al Govern que condicioni les ajudes del PERTE al manteniment de la plantilla.

El consorci alemany va confirmar aquest passat dijous -tal com va avançar La Premsa del Baix-  els seus plans per fabricar cotxes compactes elèctrics en la factoria de Seat a Martorell i SUV elèctrics en la planta de Volkswagen a Pamplona a partir de 2025, encara que va insistir que la decisió final dependrà de les condicions generals i els incentius del Govern.

Carnero guerrero

A Martorell, el grup alemany pretén assemblar tres models elèctrics de les marques Cupra, Skoda i Volkswagen, amb una previsió ja anunciada fa mesos d'arribar als 500.000 vehicles a l'any. Un volum global que aconseguirà els 900.000 si se sumen les unitats que s'assemblaran a Pamplona. Malgrat admetre que la ratificació d'aquests plans (encara no del tot definitius) és “un pas endavant”, tant UGT com CCOO, els dos principals sindicats de Seat, alerten de l'existència d’“incògnites' i 'ombres”, vinculades sobretot a l'ocupació necessària per produir aquests 500.000 cotxes.

El cotxe de combustió exigeix entre 17 i 23 hores de feina per unitat en funció del model, mentre que l'elèctric compacte que es fabricarà a Martorell implicarà entre 12 i 13 hores, gairebé la meitat en alguns casos.

rafaguerrero

“Amb un volum de 500.000 vehicles a l'any tenim un problema d'ocupació a la vista. Els nombres no surten”, assegura el secretari general de CCOO en Seat, Rafa Guerrero, que recorda que en 2019 -abans de la pandèmia- Martorell va fabricar ja aquesta mateixa quantitat de cotxes, encara que de combustió, amb una plantilla total en la companyia d'unes 14.000 persones.

El risc per a l'ocupació dels plans del Grup Volkswagen fa que els sindicats aixequin la veu per reclamar al Govern que vinculi la concessió de les ajudes del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica -PERTE- del cotxe elèctric al manteniment de l'ocupació. 

ugt matias carnero 11 1000x528

“Ha d'haver-hi un compromís d'estabilitat de l'ocupació. Si hi ha diners públics per electrificar Seat ha de ser així, no es pot utilitzar per fer fora treballadors. Ha d'haver-n'hi mesures no traumàtiques i garantir una transició ordenada del cotxe de combustió a l'elèctric”, afirma el president del comitè d'empresa de Seat i dirigent d'UGT de Catalunya, Matías Carnero. També destaca la importància que Seat continuï sent “una marca integral” i convisqui amb Cupra, l'ensenya situada sota el paraigua de Seat que està adquirint més protagonisme i a la qual se li estan assignant els models elèctrics de la firma. El president del comitè reclama també per a Seat un model elèctric. “No es pot aprofitar la tempesta perfecta que se cerneix sobre la marca amb la falta de semiconductors per acabar amb ella”, avisa.

“El futur és el cotxe elèctric, així que l'aposta per Martorell i Pamplona és una bona notícia, però Seat és una companyia, no només un centre de producció i, per exemple, compta amb una planta al Prat de Llobregat (Baix Llobregat) que fabrica caixes de canvi manuals. Si no hi ha altres adjudicacions, el 2025 es quedarà sense càrrega de treball i sense futur”, subratlla Rafa Guerrero.

El representant de CCOO adverteix que “ara mateix no hi ha cap alternativa industrial” per al Prat, on treballen una mica més de mil persones, una vegada es deixin de fabricar caixes de canvi manuals, inexistents en el cotxe elèctric.

seate

Després d'alertar del perill de “condemnar Martorell al monocultiu” del segment petit del cotxe elèctric, reclama també que es vinculin les ajudes del PERTE al manteniment de l'ocupació i que aquesta es garanteixi “als centres on aniran a parar les inversions, no a la cadena de valor del cotxe.”

Carnero, que és membre també del consell de supervisió del Grup Volkswagen, el màxim òrgan de govern de la multinacional, insisteix també en la necessitat que la planta de Martorell i la de Navarra es coordinin per “treballar en equip”, amb la mateixa productivitat i flexibilitat.

Els sindicats temen que les relacions laborals es puguin tibar si les dues plantes entren en competència en la nova etapa que s'obrirà amb l'electrificació de les seves plantes.

Redacció / Fotos: Arxiu