El grup alemany pretén assemblar tres models elèctrics de les marques Cupra, Skoda i Volkswagen, amb una previsió ja anunciada fa mesos d'arribar als 500.000 vehicles a l'any
La publicació al BOE, d’ahir dimarts, de les ajudes incloses al PERTE del vehicle elèctric i connectat aplana el camí perquè Seat fabriqui fins a 900.000 cotxes elèctrics a Martorell i a Navarra a partir del 2025. L'aprovació del PERTE també obre la porta al fet que Volkswagen instal·li a Espanya, en una ubicació encara per decidir, una gigafactoria de bateries per a vehicles elèctrics.
La iniciativa liderada pel grup Volkswagen per impulsar l'electromobilitat a Espanya està més prop de fer-se realitat una vegada que el govern central ha fet públiques les bases per accedir a les ajudes de 2.975 milions d'euros incloses en aquest PERTE, el primer dels grans projectes estratègics que ha dissenyat per canalitzar els fons europeus habilitats per fer front a la crisi derivada de la pandèmia de la Covid.
Fa unes setmanes, Volkswagen va anunciar el seu pla d'inversions per als propers cinc anys a la Península Ibèrica i, en aquest sentit, va avançar la seva intenció de fabricar vehicles elèctrics compactes a la planta de Seat a Martorell i SUV elèctrics a les instal·lacions de VW a Pamplona. El grup alemany, no obstant això, va deixar clar que “la decisió final” dependria “de les condicions generals i de l'ajuda pública”, en referència al PERTE que tenia previst aprovar el Govern i que ara ha vist la llum.
A Martorell, el grup alemany pretén assemblar tres models elèctrics de les marques Cupra, Skoda i Volkswagen, amb una previsió ja anunciada fa mesos d'arribar als 500.000 vehicles a l'any. Un volum global que arribarà als 900.000 si se sumen les unitats que s'assemblaran a Pamplona.
Precisament, els sindicats de Seat han advertit en els últims dies que els plans del Grup Volkswagen de convertir Martorell en una planta dedicada a vehicles elèctrics petits afectarà l'ocupació perquè sobrarà mà d'obra, per la qual cosa han exigit al govern central que condicioni les ajudes del PERTE al manteniment de la plantilla. I és que el cotxe de combustió exigeix entre 17 i 23 hores de treball per unitat en funció del model, mentre que l'elèctric compacte que es fabricarà a Martorell implicarà entre 12 i 13 hores, gairebé la meitat en alguns casos. Els sindicats, a més, temen que les relacions laborals es puguin tensar si Martorell i Navarra entren en competència en la nova etapa que s'obrirà amb l'electrificació de les seves plantes.
Amb el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (PERTE_VEC), el govern central aspira a mobilitzar una inversió privada d'11.900 milions en un sector estratègic per a Espanya, que ja és el segon fabricador europeu de vehicles i el novè mundial.
L'objectiu del govern central és “afavorir l'atracció d'inversions a Espanya i reforçar a tot l'ecosistema d'automoció espanyol del desenvolupament de noves activitats entorn de la cadena de valor industrial del vehicle elèctric i connectat, convertint Espanya en líder d'electromobilitat a nivell europeu.”
Del pressupost de 2.975 milions, 1.425 seran préstecs i 1.550 subvencions. Les concessions es duran a terme en el període 2021-2023, encara que els projectes seran realitzables fins al 30 de setembre del 2025.
Redacció / Fotos: Arxiu-Seat