El sindicat ha fet propostes sobre els desplaçaments a la feina
Fa poques setmanes es va celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat (SEM). Diverses entitats han impulsat accions de reflexió i sensibilització sobre l’actual model de mobilitat, que presenta força problemes de sostenibilitat ambiental i de seguretat per a les persones.
A la Regió Metropolitana de Barcelona ATM es fan gairebé disset milions de desplaçaments en dia laborable, una bona part per accedir a centres de treball i d’estudi. Prop de la meitat d’aquests desplaçaments es fan a peu, amb bicicleta o amb vehicles de mobilitat personal. Un 14% tenen com a base la xarxa de transport públic, i un 37% corresponen a usuaris/àries de cotxes i motos. Però aquest darrer percentatge es va incrementant amb la distància al centre de Barcelona, on la densitat del servei de transport públic és més elevada. Un exemple d’aquesta situació és el Baix Llobregat, on les persones usuàries del transport públic són un l’11%, i les que fan servir vehicle propi arriben a 41,5%.
Aquest model, on el vehicle privat té força prevalença, i el fet que les distàncies recorregudes per motius laborals siguin cada cop més elevades (motivat per la pressió del cost de l’habitatge), comporta l’existència de força externalitats ambientals negatives, que directament, o indirecta, influeixen sobre la qualitat de vida a les ciutats: accidents de trànsit, contaminació atmosfèrica i acústica, ocupació de l’espai urbà, consum d’energia o exclusió social. Tanmateix, cal recordar que el sector del transport és responsable d’una quarta part de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.
Els sindicats, com a representants legítims de les persones treballadores, volen “que la mobilitat a la feina s’entomi també des d’una escala de proximitat als centres de treball. Les estratègies de planificació i gestió de la mobilitat sostenible a la feina són claus per avançar veritablement cap a un canvi de model que potenciï el transport públic, fomenti el bus d’empresa, faciliti compartir vehicles, faci accessibles i segurs els polígons industrials, etc.”
És per això que CCOO Baix Llobregat defensa que l’espai de diàleg social de referència a la comarca, el Comitè d’Impuls socioeconòmic (liderat pel Consell Comarcal i els agents socials i econòmics més representatius), situï la mobilitat ocupacional com una prioritat entre els seus objectius immediats. La Taula de Mobilitat del Baix Llobregat, de recent creació, també podria ser un espai de referència.
Entre altres accions, CCOO proposa:
- Crear un espai de governança que permeti arribar a acords, col·laborar i implicar empreses, persones treballadores i la seva representació legal
- Elaborar d’un document marc que contempli la problemàtica de la mobilitat a la feina i als centres generadors de mobilitat de la comarca
- Coordinar les accions que estan fent els Ajuntaments del Baix Llobregat als polígons d’activitat econòmica amb la Generalitat de Catalunya, l’ATM i l’AMB)
- Desenvolupar jornades tècniques, per formar i difondre estratègies, recursos, diagnosis, materials de suport, estudis, etc
- Generar dades sobre mobilitat laboral, especialment sobre PDEs i sobre mesures amb resultats quantificables positiu
- Difondre els ajuts per al desenvolupament de PDEs i per implementar els seus continguts, així com les bones pràctiques de la comarca i d’altres territoris
Redacció / Fotos: CCOO-Arxiu