Augmenta el turisme estranger a les comarques de Barcelona

Augmenta el turisme estranger a les comarques de Barcelona

Un total d’1,28 milions de persones van visitar l’entorn de Barcelona (la província menys el Barcelonès) el juliol i agost, un 7,1% més que l’any passat i un 7% més que al mateix període de 2019

Venen més turistes, de mercats més diversificats, i s’hi estan més dies: L’Informe de Balanç de l’activitat turística a l’estiu 2023 a l’Entorn de Barcelona (que recull les dades de totes les comarques de la província de Barcelona, excepte el Barcelonès), elaborat pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona, mostra com la majoria d’indicadors del sector recuperen i en alguns casos superen els volums prepandèmia.

El Prat de Llobregat Espais Naturals Baix Llobregat Albert Miró Diputació Barcelona 3

Aquestes comarques van rebre entre juliol i agost 1,28 milions de viatgers, un 7,1% més que l’estiu passat i un 7% més que el mateix període de 2019, abans de la sotragada de la pandèmia. Pel que fa al nombre total de pernoctacions (4,74 milions) puja un 4,6% respecte a 2022 però es queda lleugerament per sota (-2,6%) de les xifres de 2019. L’increment varia segons els tipus d’establiments: mentre establiments hotelers i càmpings registren increments entre el 4% i l’11% de turistes i pernoctacions, en el turisme rural baixen un 6,6% els turistes i un 4,5% les pernoctacions, desaccelerant així el boom que va viure aquest tipus de turisme durant la pandèmia.

El pes que tenia el mercat estranger a l’Entorn Barcelona se segueix recuperant durant l’estiu de 2023: el 42,7% del total dels turistes rebuts a les comarques de Barcelona provenien del mercat espanyol i el 57,3% del mercat estranger, percentatges similars als d’abans de la pandèmia. En concret, entre juliol i agost van visitar l’Entorn Barcelona 734.038 turistes estrangers, un 12,6% més que l’estiu passat i un 5,4% més que l’estiu de 2019, abans de la crisi de la Covid-19. Destaca la diversificació del mercat estranger: França continua sent el mercat estranger principal però perd pes en favor del britànic i l'alemany, que segueixen incrementant quota amb percentatges per sobre del 10%. Amb valors entre el 5% i el 10% queden Holanda (9,9%), Itàlia (5,8%) i EEUU+Canadà (5,8%).

 orp9538 aigua

El turisme de proximitat manté, a més, la seva força després de la pandèmia: 546.005 visitants del mercat català i espanyol van visitar les comarques entre juliol i agost, xifra similar a la de l’estiu passat (+0,5%) i un 9,2% més que l’estiu de 2019. Els turistes domèstics, com cada any, venen principalment de la mateixa Catalunya (77,6%), seguida a distància per la Comunitat de Madrid (4,0%), País Basc (3,5%), Comunitat Valenciana (3,4%) i Andalusia (2,9%).

“Enguany es consolida la presència del mercat domèstic a les nostres comarques, una tendència que va despuntar amb la pandèmia i que celebrem que hagi vingut per quedar-se: cal posar en valor l’entorn més proper i redescobrir el patrimoni natural i cultural que tenim a la vora —destaca la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Abigail Garrido—. Alhora, estem molt satisfets d’aquesta recuperació del turisme internacional i especialment de la seva diversificació pel que fa a la demanda i al país d’origen.”

L’estada mitjana dels turistes que han visitat aquest estiu l’Entorn de Barcelona se situa al voltant de les 3,9 nits, dada que suposa un increment del 7,9% respecte a l’estiu de 2022. Cada turista va gastar, de mitjana, 607,1 euros.

1200 1624288114 ORP8371

Pel que fa al motiu del viatge, la majoria venen per oci i el vehicle propi segueix sent el principal mitjà de transport escollit per arribar a la destinació, seguit per l’avió. La contractació directa (tant de l’allotjament com del transport) torna a baixar respecte els dos anys anteriors, però encara obté valors superiors als del 2019. La majoria viatja en parella (57,4%) o amb fills menors d’edat (28,6%), i la mida del grup del viatge es torna a incrementar respecte a estius anteriors, situant-se en 3,8 persones de mitjana.

Com ve passant en els darrers anys, l’increment tant dels viatgers com de les pernoctacions és més important al juliol que a l’agost, tant en comparació amb l’any passat com amb 2019. El nombre d’establiments i places obertes, en canvi, ha baixat discretament en tots els tipus d’establiments respecte el mateix període de l’any anterior.

 xgb8507

Pel que fa al preu de comercialització, la pujada més elevada és la de la parcel·la de càmping, que s’incrementa un 10,3% respecte a l’estiu passat, mentre que en hotels el preu de l’habitació doble puja un 2,4% i en turisme rural baixa un lleuger -0,5%.

La valoració del sector

Aquest estiu l’evolució del nombre d’aturats al sector turisme a l’Entorn de Barcelona (allotjament, menjar i begudes i les agències de viatge i els operadors turístics) ha baixat molt lleugerament respecte al mateix període de l’any anterior: un 2,5% al mes de juliol i un 3,6% a l’agost. La baixada més pronunciada, superior al 10%, es dona en les Activitats de les agències de viatges, operadors turístics i altres serveis de reserves i activitats relacionades.

PORTADA

El 50% de les destinacions de l’Entorn de Barcelona consideren que la temporada d’estiu 2023 ha estat més positiva que la del 2022, i el 75% considera que la temporada ha estat igual o millor del que esperaven. Els factors que, al seu parer, han afectat més negativament el sector aquest estiu són la falta de personal, la sequera i la pujada de preus global.

Pel que fa als propers mesos, el 94% de les destinacions considera que la temporada de tardor 2023 seguirà igual o millor que la del 2022, i el 69% pensa que serà millor que la del 2019.

Redacció / Fotos: Turisme BLL-Diputació Barcelona-Arxiu