L’entitat santfeliuenca reclama que el futur projecte d’urbanització de la via del tren contempli no enderrocar el Pont de la Riera de la Salut i convertir-lo en la icona de la futura “Rambla Major”
Amb l’Aula de Cultura de l’Ateneu Santfeliuenc plena de gom a gom, el passat dijous 27 de novembre l’Associació Veïnal Vaivé va organitzar la xerrada “El Pont Anglès: la icona de la Rambla Major”, amb l’objectiu de no enderrocar el Pont Anglès i de sensibilitzar la ciutadania en la necessitat que es conservi com a llegat històric del pas del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, ja que sense aquest pont no quedaria cap referent que permetés tenir present el que aquest fet històric ha significat en la història i l’evolució de la ciutat.
Per això, des de l’Associació també es dona suport a una campanya per a donar visibilitat al suport de la ciutadania per a mantenir el Pont Anglès. La campanya demana que les persones lliguin cintes blanques al voltant del pont per fer palès que no es vol que el pont s’enderroqui. En la xerrada hi van participar dos enginyers experts a construir infraestructures i ponts, Joan Carles de Miguel i Xavier Font.
L’enginyer de Camins, Canals i Ports, Xavier Font, va compartir la seva experiència de com es va recuperar l’anomenat “Pont Trencat de Sant Celoni”. La proposta de l’Associació Pont Romà 2000, la qual es va crear per a salvaguardar-lo, va consistir a construir una part completament nova d’acer Corten ben diferenciada i connectada amb la part que restava de pedra.
L’enginyer Joan Carles de Miguel, va centrar la seva intervenció en el Pont Anglès de Sant Feliu de Llobregat. Aquest pont, construït el 1854 per permetre el pas del ferrocarril per sobre de la Riera, és el primer que es va construir a l’Estat espanyol amb maons a l’estil dels ponts anglesos. Aquest pont es va construir de forma esbiaixada i aquesta característica constructiva el converteix en un pont únic que cal posar en valor. Com a curiositat, va mostrar la fotografia d’un pont de Chelsea, a Londres, que és gaire idèntic al de Sant Feliu encara en servei sense ser tan antic.
Joan Carles de Miguel va defensar que cal mantenir el Pont anglès perquè no fa nosa en tota la construcció del soterrament ferroviari, i haurà de coexistir mentre s’està treballant per sota terra en les noves vies. De Miguel va demostrar que hi ha prou espai per a poder-lo mantenir en la nova urbanització que haurà d’unir els dos costats de la via de Sant Feliu de Llobregat.
Des de l’Associació es recolza la campanya dels llaços blancs que va proposar de Miguel en els seus articles sobre la història tan desconeguda d’aquest pont de la ciutat.
Redacció / Fotos: Arxiu