Catalan English Spanish

L’aigua ja és pública

Isidre Sierra i Fusté

Portaveu del PDeCAT a l’Àrea Metropolitana de Barcelona

isidret

Darrerament s’està posant en qüestió la gestió de la prestació de l’aigua, aquí a casa nostra i a molts altres països desenvolupats, on es garanteix la prestació de l’aigua. Es parla de remunicipalització contínuament, però sabem què és?

Des de principis del segle XX el servei d'abastament d'aigua a l’Estat espanyol és un servei municipal que, en principi, no cal municipalitzar ni, per tant, remunicipalitzar. La municipalització no equival a gestió per empresa municipal. Cal tenir molt clar que el subministrament domiciliari de l’aigua és titularitat, competència i responsabilitat de l’administració local.

El subministrament d’aigua, en qualsevol modalitat de gestió, està sempre sotmesa al control de l’administració pública; l’administració té la funció de regulador.

I és que no es pot confondre entre un servei municipal amb les seves formes i modalitats de gestió. Existeixen dos tipus de gestió de l’aigua, la gestió directa i la gestió indirecta, cadascuna amb diverses opcions i modalitats. Cada tipus de gestió té els seus avantatges i inconvenients, no hi ha una fórmula perfecta, però sí que depenen del tipus i la dimensió de l’administració local és més adient una modalitat o altra.

Per una banda, la gestió directa comporta una problemàtica del que en podríem dir rigideses que poden afectar a la qualitat, a la rapidesa i a l’eficiència del servei: les administracions públiques tenen una rigidesa de la normativa de recursos humans, en la normativa de contractació i en l’accés a finançament extern i alhora una manca de cultura en el control de la gestió de l’aigua. La manca de planificació, control de gestió i avaluació per part de l’administració pot comportar una reducció de la qualitat del servei i un possible augment de preus pel consumidor.

En el cas concret del territori metropolità, el subministrament de l’aigua és competència de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que agrupa els 36 municipis de l’entorn de Barcelona. La participació de les empreses privades que actuen en la gestió de l’aigua apliquen tècniques d’economia d’escala per reduir costos que difícilment poden aplicar les administracions públiques.

En el cicle integral de l’aigua, cal confiar en la col·laboració publico-privada, amb control públic, que és un model tan viable i adequat com qualsevol altre. En tot cas, a cada àmbit territorial s’ha estudiar quin és el model de gestió que s’adapta millor a les condicions del servei per aquell territori i pels seus ciutadans.

 

ASSEMBLEA ORDINARIA CONSELL ESPORTIU BAIX LLOBREGAT DESEMBRE 2017

Reportatges

Patrullatge conjunt entre Mossos i Policia Local

Més presència policial per les festes nadalenques

Els Mossos d’Esquadra activaran aquest novembre el POES Grèvol fins a finals de gener amb l’objectiu de prevenir i reduir els fets delictius més…
94

Entrevistes

Antoni Poveda, primer secretari del PSC al baix Llobregat

Poveda: “És un error traslladar la crisi que viu Catalunya als ajuntaments”

El primer secretari del PSC al Baix Llobregat manifesta que el partit socialista “és l'únic partit que, no estant en el bloc unionista ni en el bloc…
189

Opinió

Zona lector

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató