×

Avís

JUser: :_load: No es pot carregar a l`usuari amb id: 627

Les taules de planificació escolar

Núria Vallduriola

Directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Baix Llobregat

nuriavallduriola

Un mes i mig després d’haver iniciat el curs comencem a preparar el següent. I és que preparar un nou curs no és tasca ni fàcil ni ràpida, ja que es necessita de la planificació i de la reflexió per part de tots els implicats per dur-ho a terme amb garanties d’èxit.

Per a tal difícil gestió cal començar per definir el nombre de grups de cada nivell educatiu que fan falta, entre els quals són de primordial importància els cursos d’inici d’etapa, ens referim als grups de P-3 i de primer de l’ESO.

En aquest article m’agradaria compartir amb vosaltres qui, com i quan es du a terme aquesta tasca. Us anticipo que totes les respostes al respecte es troben a la Taula de Planificació de cada municipi, ja que prèviament ha estat necessari consensuar una proposta amb cadascun d’ells.

Per començar, cal dir que la política educativa seguida en els darrers cursos ha estat la de mantenir tots els projectes educatius de centre i anar minorant el nombre de línies de les escoles quan el nombre de nens d’aquesta edat hagi estat significativament inferior a la del curs anterior, tenint en compte el manteniment de la ràtio més baixa en els centres de màxima complexitat.

Amb aquesta informació bàsica i necessària, als Serveis Territorials, mitjançant el Planificador (tècnic especialista en planificació escolar), fem un estudi sobre el nombre d’alumnes que cal matricular al curs següent.

Comencem pels nens que durant el curs 2017 faran els tres anys. Fem un estudi tipus, on tenint en compte els naixements de la localitat i la fidelització dels darrers cinc anys (nens que romanen al mateix municipi i no marxen), es fa una estimació del nombre de grups que cal tenir.

Posteriorment, fem el mateix amb els alumnes de sisè. En aquest cas tenim en compte les singularitats de cada municipi, com per exemple si els centres educatius estan adscrits o no (és a dir, si el centre de primària té un centre de secundària de referència o no), que sigui zona única, etc.. Tenint en compte aquestes consideracions, es fa una previsió del nombre de grups que faran falta pel curs següent i el lloc on han d’estar ubicats.

Un cop feta aquesta tasca, fem una reunió prèvia amb la Inspecció d’Educació per comprovar que les propostes que es faran seran les més adients i, al mateix temps, revisar que no hi hagi cap aspecte que hàgim pogut obviar.

Ja comprovat, revisat i debatut, proposem una reunió amb el municipi de referència on per part del Departament i assisteixen el Planificador, l’Inspector/a, Cap d’obres si s’escau, la Directora Adjunta i jo mateixa i per part del municipi normalment hi participen l’Alcalde/essa, el Regidor/a d’Educació i el Tècnic/a corresponent.

En aquest context es presenta tota la documentació argumentada sobre la proposta de grups per al curs següent i es debat si és la més adequada o no, arribant en molts dels casos a una proposta conjunta, que és la que sortirà com a oferta en aquesta localitat, oferta que ha de ser adscrita, a fi i efecte de donar cabuda a tots els nens/es nois/es que començaran el nou curs. Ni cal dir que sempre que s’ha de minorar en algun grup, aquest és un dol compartit per a tots els representants abans indicats.

Tanmateix, sempre hi poden haver situacions que no s’hagin tingut en compte i que poden fer variar la sortida del nombre d’alumnes en un grup determinat. Per exemple, això pot passar en una localitat on no hi hagi adscripció o que sigui zona única i que els alumnes triïn més un centre que un altre. També es pot donar el cas que, un cop tancat el procés de matrícula, s’hagi d’obrir un altre grup per a l’arribada de nous alumnes a l’estiu. En totes aquestes situacions cal estudiar cada cas i trobar la millor solució, sempre de manera compartida amb la Taula de Planificació.

Hores d’ara ja hem començat a disposar d’aquestes Taules de Planificació i esperem tenir-les totes enllestides abans que arribin les festes nadalenques.

Per acabar, vull destacar la importància que tenen les Taules de Planificació per a adaptar-nos de manera ràpida i eficient a les realitats canviants i a les especificitats de cada municipi, per a lo qual és imprescindible la participació activa d’ambdues Administracions, ja que són les que disposen del pes específic, de l’experiència i de la capacitat de gestió suficients i necessàries per prendre aquests tipus de decisions.

 
Per nadals regals de cornellà

Entrevistes

Bartolomé Jiménez, president de l'AECC Cornellà

Bartolomé Jiménez: “Assistim a totes les persones malaltes i familiars”

El president de l’AECC Cornellà, Bartolomé Jiménez, compleix enguany sis anys al capdavant d’una entitat social que lluita contra el càncer
699

Reportatges

Més de 50 activitats, fires i festes formen part d'un programa de propostes que s'organitzen arreu del nostre territori

El Baix Llobregat ofereix un ampli ventall d’activitats per Nadal

El web www.esnadal.cat anima a tothom a participar en el joc del tortell de Reis, un divertit interactiu sobre la fava i la figureta que sol portar…
192

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix