Contractació privada del servei de l’aigua metropolitana

Imprimeix

Isidre Sierra

Alcalde de Sant Climent de Llobregat

2015 12 alcalde despatx

Aquest titular és el que pot resumir el Consell Metropolità del passat dimarts 26 d’abril. No és una contradicció: és el que vam escoltar i ens va deixar esparverats. El tema clau de la present legislatura metropolitana és la gestió del servei de l’aigua i els models diametralment oposats entre Barcelona en Comú i la CUP-Poble Actiu i la resta de forces polítiques.

En aquest Consell Metropolità es va aprovar la creació d’una comissió d’estudi per redactar un dictamen tècnic davant les sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que anul·len els acords presos anteriorment sobre el sistema de gestió del servei de l’aigua. La creació d’aquesta comissió d’estudi va ser aprovada amb els vots del govern metropolità format per Barcelona en Comú (Entesa del Progrés municipal), PSC i ERC, i també amb el vot favorable de la CUP-Poble Actiu pel que fa a la contractació EXTERNA de l’estudi. El grup metropolità de CDC no va donar suport a la contractació externa.

És a dir, l’administració metropolitana, presidida per Colau, va aprovar una comissió tècnica d’estudi del model de la gestió del cicle de l’aigua de l’àmbit metropolità amb la contractació d’una consultoria externa per redactar aquest estudi de més de 200.000€.

La posició tant de Barcelona en Comú com de la CUP va ser diametralment oposada a la que defensen públicament: contracten empreses privades per definir el model de gestió públic de l’aigua.

Els funcionaris de l’AMB, els tècnics metropolitans de medi ambient, són en l’àmbit que ens ocupa els més qualificats i formats i alhora més compromesos. Prova d’això és la multitud de distincions que han rebut: Premi ACR plus per la millor iniciativa europea en prevenció de residus promoguda per una administració pública, Premi internacional per a la restauració del Garraf amb participació en la Biennal de Venècia i el Premi fòrum ambiental per a la gestió sostenible de residus, entre d’altres. Però aquests funcionaris altament qualificats han quedat apartats incomprensiblement de forma sectària.

La CUP va menystenir als funcionaris de l’administració metropolitana –inclòs el Secretari general de l’ens– acusant-los de ser “llops que cuiden les ovelles”. De manera oberta van afirmar que els treballadors de l’AMB no estan capacitats per fer aquest tipus d’estudis tècnics, i per aquesta raó justificaven l’externalització del servei.

Barcelona en Comú i la CUP aposten pel model públic i alhora promouen la contractació d’empreses privades? Si qui diu que creu en l’administració la qüestiona i no se’n refia de la funció pública, potser que canviï de discurs i comenci a privatitzar tots els serveis, tal com segueixen fent a l’Ajuntament de Barcelona (com amb els contractes renovats amb Movistar tot i el conflicte laboral amb el seu personal, o l’atenció domiciliària venuda a Fomento de Construcciones y Contratas).

En referència a la sentència sobre el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que anul·la els acords metropolitans de l’establiment del sistema de gestió de l’aigua, cal recordar que aquesta no va ser recorreguda per la pròpia institució generant una situació irreversible per a l’AMB. El fet de no recórrer ha estat una decisió absolutament política que s’ha pres sense cap informe tècnic ni jurídic que l’avali i sense tenir en compte les conseqüències econòmiques que se’n poden derivar. Malgrat que alguns mitjans de comunicació van reproduir un informe tècnico-jurídic de l’AMB que conclou que caldria recórrer la sentència, Barcelona en Comú nega la seva existència i no segueix les directrius de l’informe. Un altre cop menystenen la professionalitat de la funció pública de l’AMB.

És sorprenent que durant 33 anys, ICV ha avalat la gestió privada de l’aigua a Barcelona i no n’hagin dit res. Queda palès, doncs, que les opinions públiques que manifesten aquests partits només defensen que el sistema ha de ser el màxim públic possible, però a l’hora de la veritat prenen les decisions sense disposar de cap mena d’aval jurídico-tècnic ni tampoc econòmic i qüestionen permanentment la capacitat dels funcionaris públics.

CDC advoca pel millor sistema de gestió del servei públic de l’aigua per al ciutadà metropolità, i està en contra dels apriorismes dogmàtics que només creen actituds intransigents i gens flexibles davant la gestió d’un dels serveis essencials com és l’aigua. En resum, volem fer el que sigui millor pels usuaris.