Quins impactes tindrà la L9?

Imprimeix

Jordi Rosell

Professor de Política Econòmica a la Universitat de Barcelona 

Portem unes setmanes de notícies sobre l’entrada en funcionament de la nova línia de metro. Però, ens hem aturat a pensar quins efectes tindrà? Òbviament fins que no porti uns quants anys en marxa no ho sabrem del tot, a part de necessitar bons estudis al darrera per confirmar-ho. Mentrestant, podem resumir què s’ha trobat en d’altres ciutats.

El valor del sòl incrementa no només quan ha entrat en funcionament, sinó mentre les obres han estat en marxa. Fins a un radi de 500 metres al voltant d’una estació, sempre es troba un impacte a l’alça en el valor dels habitatges. Tot i això, alguns estudis han trobat que si el mercat immobiliari no està animat, passen anys fins que es troben diferències de preus. Els petits negocis es ressituen i els voltants de les estacions prenen importància. L’augment en les vendes del comerç es donen en llocs amb una elevada densitat urbana. I aquesta és una línia on els nodes amb població estan al Prat i a l’eix Collblanc-Torrassa-Gornal de l’Hospitalet; no n’hi ha més. Això fa que estudis d’altres llocs siguin difícilment extrapolables, ja que la majoria són per zones amb elevada densitat urbana.

A partir del descrit, em puc aventurar a fer alguna que altra previsió d’economista. El polígon Mas Blau tindrà uns preus més alts i la nova estació seguirà transformant el polígon. Al comerç minorista d’El Prat no crec que hi tingui efectes, i si en té, seran negatius, ja que l’eix comercial Gran Via o el centre de Barcelona guanyarà atractiu pels pratencs i pratenques. Qui hagi de moure’s fora del Prat, ho tindrà més fàcil, això sense cap mena de dubte. A l’Hospitalet pot tenir impactes positius en evitar l’envelliment dels barris que toquen a Barcelona, i en pot acabar sent un bon revitalitzador. El guany de viatgers que abans no utilitzaven el transport públic no serà gaire esperançador, i trobarem un clar transvasament de l’autobús o d’altres modes a la L9. Els guanys per la resta de la comarca del Baix Llobregat seran imperceptibles. La connexió pels congressos a la Fira o que el turista vegi dibuixat en el mapa que arriba el metro a l’aeroport en serà més una il·lusió que una alternativa real; l’autobús seguirà tenint molt a dir mentre no tinguem la llançadora. En tot cas, espero equivocar-me com a defecte de professió.