Quins impactes tindrà la L9?

Jordi Rosell

Professor de Política Econòmica a la Universitat de Barcelona 

Portem unes setmanes de notícies sobre l’entrada en funcionament de la nova línia de metro. Però, ens hem aturat a pensar quins efectes tindrà? Òbviament fins que no porti uns quants anys en marxa no ho sabrem del tot, a part de necessitar bons estudis al darrera per confirmar-ho. Mentrestant, podem resumir què s’ha trobat en d’altres ciutats.

El valor del sòl incrementa no només quan ha entrat en funcionament, sinó mentre les obres han estat en marxa. Fins a un radi de 500 metres al voltant d’una estació, sempre es troba un impacte a l’alça en el valor dels habitatges. Tot i això, alguns estudis han trobat que si el mercat immobiliari no està animat, passen anys fins que es troben diferències de preus. Els petits negocis es ressituen i els voltants de les estacions prenen importància. L’augment en les vendes del comerç es donen en llocs amb una elevada densitat urbana. I aquesta és una línia on els nodes amb població estan al Prat i a l’eix Collblanc-Torrassa-Gornal de l’Hospitalet; no n’hi ha més. Això fa que estudis d’altres llocs siguin difícilment extrapolables, ja que la majoria són per zones amb elevada densitat urbana.

A partir del descrit, em puc aventurar a fer alguna que altra previsió d’economista. El polígon Mas Blau tindrà uns preus més alts i la nova estació seguirà transformant el polígon. Al comerç minorista d’El Prat no crec que hi tingui efectes, i si en té, seran negatius, ja que l’eix comercial Gran Via o el centre de Barcelona guanyarà atractiu pels pratencs i pratenques. Qui hagi de moure’s fora del Prat, ho tindrà més fàcil, això sense cap mena de dubte. A l’Hospitalet pot tenir impactes positius en evitar l’envelliment dels barris que toquen a Barcelona, i en pot acabar sent un bon revitalitzador. El guany de viatgers que abans no utilitzaven el transport públic no serà gaire esperançador, i trobarem un clar transvasament de l’autobús o d’altres modes a la L9. Els guanys per la resta de la comarca del Baix Llobregat seran imperceptibles. La connexió pels congressos a la Fira o que el turista vegi dibuixat en el mapa que arriba el metro a l’aeroport en serà més una il·lusió que una alternativa real; l’autobús seguirà tenint molt a dir mentre no tinguem la llançadora. En tot cas, espero equivocar-me com a defecte de professió.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

El càlcul del salari de referència, com en les edicions anteriors, s'ha efectuat per a tres àmbits territorials

El salari de referència metropolità és de 1.516 euros mensuals

Les despeses relacionades amb l'habitatge (lloguer o hipoteca i factures) s'enduen el 45% del pressupost de necessitats bàsiques, mentre que el 43%…
168

Fotonotícies

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix