CARNET i la UPC assagen un robot autònom de distriubució de mercaderies

Imprimeix

Es tracta de l’única demostració del dispositiu a Espanya en un entorn urbà

Esplugues de Llobregat i l’àrea metropolitana de Barcelonavan acollir ahir divendres, 10 de juny, una prova en entorn urbà real del robot autònom de distribució de mercaderies Ona, desenvolupat per CARNET i la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC), en el marc del projecte europeu LogiSmile. La prova va tenir com a escenari el barri de Can Vidalet. Més endavant, el robot Ona viatjarà a Hamburg (Alemanya) i a Debrecen (Hongria), on es faran noves proves del projecte LogiSmile, tenint en compte la prova i l’experiència adquirida a la metròpolis de Barcelona, però també en altres proves dutes a terme pels membres de CARNET en els últims mesos, prèvies a la sessió d’aquest divendres.

FU458NPWIAA1AIn

A l’acte hi van acudir la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; l’alcaldessa d’Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz; el rector de la UPC, Daniel Crespo; el director acadèmic i la responsable executiva i científica de CARNET, Lluís Jofré i Laia Pagès, respectivament; i el director de l’Innovation Hub South de l’EIT Urban Mobility, Daniel Serra, així com diferents socis del projecte.

LogiSmile és una de les iniciatives innovadores per demostrar l'eficàcia d’aquest tipus de robots autònoms de repartiment de mercaderies, ja que permet reduir costos, emissions contaminants i congestió de trànsit, així com solucionar les dificultats d’aparcament a la ciutat, alhora que garanteix repartiments flexibles, ràpids i còmodes.

Validació del sistema de navegació autònoma o interacció robot-humà

El banc de proves del barri de Can Vidalet d’Esplugues implica una àrea-pista de 750 metres on es barregen calçada i zones per a vianants. Té com a objectiu validar el sistema de navegació autònoma, la interacció robot-humà, la comunicació amb els destinataris finals i la validació del centre de control back-end, incloent-hi el gestor de missions i el control remot. També serveix per demostrar i validar la recollida i el lliurament de paquets als usuaris.

proves ona web

L’experiència de l’àrea metropolitana de Barcelona i d’Esplugues també busca avaluar l'acceptació d’Ona per part dels usuaris de la via pública i dels vianants presents al lloc. De fet, en els últims mesos, mentre CARNET posava a punt el robot, Ona i els vianants han conviscut pels carrers de la ciutat.

Resposta als reptes urbans

Un dels objectius del projecte LogiSmile és cercar solucions als problemes derivats de les operacions logístiques actuals als centres de les ciutats: l’augment de la congestió del trànsit; la contaminació atmosfèrica i acústica, i la seguretat de vianants, ciclistes i repartidors. A més d’assajar-se a Esplugues de Llobregat, únic lloc a Espanya, el robot també es provarà en dues ciutats europees més, amb diferents contextos socials i urbanístics: Hamburg (Alemanya) i Debrecen (Hongria).

El consorci LogiSmile pretén demostrar l'eficàcia d'aquest sistema de repartiment autònom en la reducció dels costos de lliurament, els problemes d'aparcament, les emissions i la congestió, alhora que garanteix uns lliuraments flexibles, ràpids i còmodes.

Un dels principals objectius dels socis de LogiSmile és demostrar als responsables polítics i als planificadors urbans que els robots de repartiment autònoms són segurs i que se’n pot fer un desplegament sostenible. Sens dubte, els vehicles autònoms de càrrega s'introduiran al mercat abans que els cotxes autònoms de passatgers, perquè plantegen menys problemes de seguretat o responsabilitat. Com a primer pas cap a la robotització de les operacions urbanes, els robots de repartiment autònoms augmentaran l'acceptació dels usuaris cap a les tecnologies autònomes i, al final, facilitaran la introducció dels vehicles autònoms de passatgers.

Redacció / Fotos: