Es presenta a Gavà un servei per localitzar persones en situació de risc

Imprimeix

Es tracta d’una nova funcionalitat de l’app de seguretat ciutadana que ja fa temps que funciona en diferents municipis baixllobregatins

Ahir es va presentar al Parc Arqueològic Mines de Gavà un nou protocol de localització de persones vulnerables. Aquest servei s’ha incorporat a l’app de seguretat ciutadana que ja fa temps que funciona a Gavà i a altres municipis del Baix Llobregat i d’altres comarques. En concret, a l’actualitat són dotze les policies municipals que comparteixen aquesta aplicació.

La nova funcionalitat permet localitzar a determinades persones en situació de risc a través del seu dispositiu mòbil. Serà necessari sol·licitar prèviament aquest servei que està especialment recomanat en casos de menors d’edat, persones amb diferents graus de dependències, trastorns cerebrals, discapacitat, o trastorns mentals. D’aquesta manera, els pares, mares o tutors de les persones vulnerables podran sol·licitar la cerca del seu familiar si consideren que aquest pot trobar-se en una situació crítica. A través del seu mòbil, la Policia Municipal podrà conèixer la seva posició i el recorregut que pugui realitzar, unes dades que únicament seran visibles per al cos policial. Per fer-ne ús, tant la persona que sol·licita activar un protocol de cerca com la persona buscada han de tenir instal·lada l’app de Seguretat Ciutadana de la seva ciutat i estar degudament registrades. Cal sol·licitar el servei presencialment a la Policia Local o als serveis socials municipals.

Durant la seva intervenció, l’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, va destacar que aquest és un projecte que “creix des del món local i que ha demostrat la seva utilitat, ara doncs fem un pas més amb la nova funcionalitat que ens permet donar cobertura a les necessitats socials, en aquest cas a persones en situació de vulnerabilitat”. Segons Sánchez, aquest lideratge dels municipis demostra que “els Ajuntaments són els que més coneixen els problemes dels seus ciutadans i com articulem respostes concretes fent servir dos elements com són la innovació i la col·laboració públic-privada."

Balmón i Pilar Díaz

A la presentació també van assistir els alcaldes de Cornellà i Esplugues, Antoni Balmón i Pilar Díaz, respectivament. Balmón va explicar que “es tracta d’una aplicació amb molta potencialitat, que ha demostrat la seva utilitat, i per tant tenim l’instrument i ara el que cal és anar avançant”. De la seva banda, Díaz va assegurar que “es tracta d’un servei útil per tothom malgrat que no tingui coneixements tecnològics, ja que de manera intuïtiva es pot fer servir l’app i poder així donar servei a qualsevol persona”. Díaz va parlar també de la gran utilitat d’aquesta aplicació que pot continuar creixent i, en aquest sentit va deixar damunt la taula la proposta d’incorporar, en un futur, una altra aplicació que “permeti detectar agressions sexistes en espais d’ocis juvenils i poder determinar les actuacions a dur a terme.”

Dades

Des de la seva implementació, s’han descarregat l’app un total de 26.989 persones, és a dir, l’11,25% de la població usuària de telèfon mòbil. En aquest temps s’han atès a través de la plataforma un total de 3.223 serveis, sent els més comuns les incidències relacionades amb la via pública i infraccions del trànsit, amb uns percentatges del 48% i el 16% respectivament, seguides de les queixes (12,1%), les relacionades amb la seguretat ciutadana (el 7,3%) i les que tenen a veure amb actes incívics (5,2%). Les emergències suposen el 2% de les comunicacions (un 0,4% les mèdiques i un 1,6% les relacionades amb la seguretat).

Redacció / Foto: Aj. Esplugues