L’Ajuntament de Viladecans vol aplicar una taxa per poder aparcar a la seva platja

Imprimeix

Els partits de l’oposició veuen en aquesta decisió una intencionalitat recaptatòria, mentre que l’equip de govern considera que amb la gestió d’uns terrenys d’AENA es permetrà solucionar el problema de la mobilitat a la zona i s'oferirà un servei de més qualitat.

Gavà serà, de moment, l’únic municipi baixllobregatí on no s’haurà de pagar per aparcar el cotxe per accedir a la platja o per fer activitats en el seu litoral marítim tant pels residents com per als que resideixen en altres localitats. Aquest dijous, el Ple de l’Ajuntament de Viladecans aprovarà, amb el vistiplau de l’equip de govern format per PSC i ICV-EUiA, una taxa d’aparcament al pàrquing de La Murtra, que fins ara era gratuït. D’aquesta manera, la ciutat s’afegirà a Castelldefels i El Prat de Llobregat en la implantació d’una zona de pagament.

La decisió de l’equip de govern viladecanenc d’instaurar una taxa ha topat amb una forta oposició de la resta de partits municipals. Així doncs, a partir d’aquest estiu, tant els veïns i veïnes de Viladecans com els no residents hauran de pagar una taxa si volen accedir amb el seu cotxe a la platja viladecanenca: els usuaris residents pagaran un euro, i cinc la resta. Tant Partit Popular, Plataforma per Catalunya i els dos regidors no adscrits van votar en contra –en la Comissió Informativa- d’una moció que es traslladarà al Ple d’aquest dijous per ser aprovada. Convergència i Unió es va abstenir.

A favor i en contra

Daniel García, cap de Mobilitat de Viladecans Qualitat, explica que el terreny afectat “no és públic a diferència d’altres zones del litoral baixllobregatí. L’Ajuntament de Viladecans i AENA, l’actual propietària, han arribat a un acord per la concessió de la zona durant cinc anys que contempla que el solar passa a ser gestionat i explotat pel consistori municipal. Durant aquest temps, AENA vol recuperar els diners que ha invertit tot i que té la capacitat de rescindir el contracte abans de finalitzar període establert”. García, d’altra banda, ha confirmat que aquesta taxa “només s’aplicarà durant els mesos d’estiu, de juny fins al setembre, mentre que la resta de l’any serà d’accés gratuït” i afegeix que “el que puguem recaptar serà per cobrir pràcticament despeses”. També ha indicat que “és una bona solució per acabar amb el problema de mobilitat en aquesta zona durant l’època estiuenca”. A més, assegura que seria un perjudici per als que “es desplacen amb autobús des de la ciutat i han de pagar. Considero que és un preu simbòlic per als veïns de Viladecans i, des de l’Ajuntament, en permetrà oferir més serveis i de més qualitat que fins ara no hi havia, com per exemple el manteniment de la zona o la vigilància del pàrquing. No volem guanyar diners amb això i, a més, volem que el perfil dels visitants sigui més familiar”. García ha avançat que hi ha previst la venda d’uns 22.000 tiquets durant la temporada estiuenca –un 80% d’usuaris no residents i 20% de residents-. Hi haurà un total de 400 places d’aparcament.

Un dels partits opositors a aquesta taxa és el Partit Popular. El portaveu del grup municipal i diputat en el Parlament de Catalunya, Sergio García, està totalment en desacord amb el cobrament del pàrquing de la platja als veïns de Viladecans. García manifesta que “els veïns ja paguen suficients impostos perquè ara hagin de pagar per anar a la seva platja”. El portaveu ha afegit que “Viladecans és una de les ciutats d’Espanya que més impostos paga. És per això que en el Ple d’aquest mes, el PP expressarà la seva oposició al cobrament per aparcar a la platja i argumentarà amb dades l’afany recaptador de l’equip de govern.”

El portaveu del grup municipal de CiU, Carles Lozano, demana “que es millori l’estat de l’aparcament” i està a favor “d’un pagament més barat per als no residents i gratuïtat pels viladecanencs, ja que l’impacte econòmic de la recaptació dels residents és mínim i, per tant, considerem des de Convergència i Unió que els nostres ciutadans i ciutadanes haurien d’accedir a la platja gratuïtament. Ens abstindrem en el Ple.”

D’altra banda, el portaveu del grup municipal de PxC, es mostra en contra de “qualsevol taxa impositiva sense un estudi previ, i això ho apliquem des que va començar l’actual legislatura. De totes maneres veuríem bé que només paguessin la gent de fora del municipi per accedir a la platja, ja que penso que la ciutat ja paga els suficients impostos.”

Prat, Castelldefels i Gavà

Castelldefels és el municipi baixllobregatí pioner en la implantació de la zona blava al seu litoral marítim. La taxa s’aplica des de fa dos anys però només per als no residents, mentre que els veïns que paguen l’impost de circulació al municipi estan exempts i poden aparcar de forma gratuïta. Mentrestant, les persones que per raons laborals s’han de desplaçar d’altres municipis o que disposen d’una segona residència o lloguer a la ciutat paguen una quota anual de 40 euros. D’altra banda, en el Prat de Llobregat, el sistema és molt semblant, ja que els veïns no paguen cap taxa per poder aparcar, mentre que els no residents sí que ho han de fer. Un altre cas és el de Gavà on, segons ha pogut saber La Premsa del Baix, hi ha voluntat del consistori d’implantar una taxa tot i que, abans d’aplicar-se l’Ajuntament vol arribar amb un consens amb els veïns. El consistori municipal gavanenc vol solucionar un problema de mobilitat a la seva zona de platja que s’ha agreujat en el moment que els municipis del Prat de Llobregat i Castelldefels han aplicat una taxa per accedir a les seves platges respectives.

Redacció / Foto: Arxiu

Principio del formulario

Final del formulario