El CAT112 va atendre més de 97.000 trucades al Baix Llobregat el 2014

Imprimeix

Una part important d’aquestes trucades van ser per motius policials o per assistència sanitària.

El Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya (CAT112) va atendre l’any passat un total de 2.763.955 trucades, mentre que l’any 2013 van ser 2.822.977. De les trucades rebudes l’any 2014 es van atendre 1.283.148 trucades operatives, és a dir que van ser generades per una emergència i van provocar l’activació d’algun tipus de recursos operatius. Aquesta xifra significa un lleuger augment, del 4,5%, respecte a l’any anterior (l’any 2013, les trucades operatives van ser 1.227.040).

El telèfon 112 va gestionar l’any passat 799.574 trucades operatives amb origen a la província de Barcelona, al voltant del 62,3% del total de trucades de tot Catalunya. Aquesta dada suposa un increment del 4,3% respecte a les trucades gestionades amb origen a Barcelona l’any 2013 (766.599). Del total de 799.574 trucades, gairebé la meitat (49,8%) es van fer des del Barcelonès (398.211 el 2014 davant les 383.659 trucades el 2013). Des del Vallès Occidental es van fer 115.853 trucades (108.500 el 2013) i, la tercera comarca des de la qual es van realitzar més trucades va ser el Baix Llobregat (97.359 el 2014 i 94.029 el 2013).  

Trucades “buides”

El principal, comú a tots els centres d’emergències del 112, són les anomenades trucades “buides”, són trucades generades no per persones que pateixen una emergència si no per errors tècnics, marcacions errònies, telèfons sense SIM, de forma automàtica i aleatòria per centraletes telefòniques, telèfons d’ascensors i fins i tot de màquines de venda automàtica connectades a través de telèfon per gestionar el seu funcionament. El CAT112 va posar en funcionament el 2011 un sistema pioner de detecció d’aquestes trucades, a través d’una base de dades de telèfons multireincidents en les trucades buides. Així, a les trucades originades per aquests telèfons se’ls demana una acció humana (prémer una tecla) per ser ateses de forma immediata. Si no, passen a la cua de trucades i deixen pas a trucades prioritàries.

Tipologia

Pel que fa a la tipologia de les trucades operatives rebudes al 112, el 35,5% d’aquestes van ser per motius policials –derivades a Mossos d’Esquadra i Policies Locals- (455.752 el 2014 davant les 439.614 trucades per aquest motiu el 2013); per assistència sanitària –derivades al SEM- un 29,3% (376.237 l’any passat i 345.328 el 2013). Les trucades per trànsit van suposar el 14,8% (190.427 el 2014 i 185.124 el 2013) i per incendis –derivades a Bombers- van ser un 4,9% (62.361 trucades operatives el 2014 i 68.789 el 2013).

Del total d’1,28 milions de trucades operatives, el mes en què es va atendre un major nombre de trucades l’any 2014 va ser l’agost (125.809 trucades, seguit  del mes de juliol (122.614). L’any 2013 els mesos amb major nombre de trucades van ser el juliol (126.236), seguit del mes d’agost (119.010).

Per dies, les dues jornades en què el telèfon d’emergències va atendre més trucades l’any passat van ser la revetlla de Sant Joan i el dia 2 d’agost, aquest darrer per episodis de pluges intenses i acumulades, van ser els dos dies de l’any en què el 112 va atendre més trucades, 10.266 i 10.180 trucades, respectivament.

Redacció / Foto: Arxiu