Retard en la construcció de noves places de Park & Ride

Imprimeix

L’objectiu de l’Autoritat del Transport Metropolità per al 2030 era un total de 8.968 i, actualment, només el 3,3% d’aquestes s’estan fent a Martorell, que estarà finalitzat el primer quadrimestre del pròxim any

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona va proposar en 2021 construir 8.968 noves places de Park & Ride, els aparcaments al costat d'estacions de transport públic, fins a 2030, i actualment el 3,3% d'aquestes s'està construint en un aparcament a Martorell, segons informa Europa Press. El cap de Servei de Planificació d'Infraestructures de l’ATM de Barcelona, Francesc Calvet, -organisme encarregat de la supervisió d'aquests espais- ha explicat que es preveu que aquest aparcament estigui finalitzat durant el primer quadrimestre de 2024.

parking martorell 2

Els objectius per a 2030 suposen el 68% de les 13.254 places de nova construcció -més la remodelació de 1.375 ja existents- que l’ATM va proposar mitjançant un Pla Director Urbanístic (PDU) en 2022, que té l'objectiu de potenciar aquests aparcaments per a fomentar el desplaçament en transport públic i reduir les emissions contaminants.

La construcció i finançament d'aquests espais -que l’ATM ja planteja amb altres serveis com a restaurants- correspon als operadors de les parades de transport públic, que són Renfe, amb un 70% de les places; Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb un 28% de les places, i els ajuntaments propietaris de les parades d'autobús de la seva localitat, amb el 2% restant.

avui ha entrat en marxa l aparcament dintercanvi metropolita pr cornella estacio baix llob

L'ATM entén com a 'plaça' un aparcament amb unes mesures d'un turisme estàndard, que equival a l'espai que també poden ocupar tres motos o set bicicletes, i les 13.254 places proposades estan repartides en uns 100 aparcaments d'uns 80 municipis diferents, la majoria (86%) a la província de Barcelona.

FGC i Renfe

Fonts d'FGC han explicat que l'aparcament de l'estació de Martorell Central té l'objectiu de facilitar la intermodalitat entre el cotxe i el ferrocarril en el nus de Martorell i tindrà 337 places, que se sumaran a les 2.416 ja existents que l'operador té entre 20 estacions d'enllaç.

Sobre la resta de places que podria construir, FGC té redactat el projecte de l'estació de Quatre Camins de Sant Vicenç dels Horts -que tindrà 300 places- i està "en converses" amb l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès (Barcelona) per a redactar un projecte de pàrquing en l'estació de Sant Joan, amb una previsió inicial d'unes 300 places.

ParkRideViladecans

Quant a les places de Renfe, han detallat a Europa Press que l'operador actualment compta amb cinc estacions de Park & Ride -Gavà, Castelldefels, Cornellà, Sant Joan Despí i El Papiol (Barcelona)- i amb 9.500 places d'aparcament al costat de les seves estacions. Actualment, l’ATM té comptabilitzada l'existència d'un total de 12.780 places -que escalarien fins a les 26.082 si es compleix la seva proposta--, uns aparcaments que consideren "altament rendibles" perquè redueixen la contaminació, el soroll i la congestió de les carreteres.

Redacció / Fotos: Arxiu