Territori inverteix 67 M€ en una xarxa de corredors de busos ràpids

El primer d’aquests corredors, el de la C-245, ja està pràcticament executat, i és el que transcorre entre les ciutats de Castelldefels i Cornellà, donant servei a les poblacions de Sant Boi, Viladecans i Gavà

El Departament de Territori invertirà, en una primera fase, 67 milions d’euros en la creació d’una xarxa de sis corredors de busos ràpids en àrees congestionades amb la intenció d’afavorir el transport públic davant del vehicle privat. El foment del transport públic és un dels eixos principals del Departament, que hi destina prop del 70% del pressupost d’enguany. Aquesta xarxa, que s’inspira en el concepte dels corredors BRCat -acrònim de Bus Ràpid Catalunya- potenciarà la mobilitat sostenible en autobús, bicicleta i a peu. El projecte preveu, en global, la creació de tretze corredors per a busos ràpids que connectaran nuclis urbans en àrees especialment congestionades de la regió metropolitana de Barcelona, Girona i la Catalunya Central.

FsOPQQdXsAA89t8

L’objectiu és potenciar el transport públic per carretera, incrementant-ne la qualitat, la fiabilitat i la velocitat comercial del servei i promovent l’ambientalització progressiva de les flotes, de tal manera que es consolidi com a una alternativa competitiva respecte als vehicles privats. Els corredors de bus ràpid que ara s’han planificat comptaran amb nous carrils bus exclusius, mesures de priorització en interseccions i rotondes, així com millores en la coordinació semafòrica. Per fer-ho possible, en determinats casos caldrà reconfigurar o ampliar les calçades de les carreteres existents per guanyar capacitat per l’autobús i minimitzar les afeccions a la resta d’usuaris de la via.

Les actuacions també suposaran una millora de la mobilitat de vianants i bicicletes, configurant d’aquesta manera eixos de potenciació global de la mobilitat sostenible i descarbonitzada. Així, es milloraran o crearan voreres i nous passos de vianants i es completaran o dotaran de noves vies ciclistes al llarg dels diferents corredors, tant en zona interurbana com al seu pas dins de les ciutats a les que donaran servei.

6045 038

Aquesta xarxa de bus ràpid en concepte BRCat s’impulsa en dues fases, la primera fase està prevista que estigui operativa el 2025 amb la millora de sis corredors i un cost total de 67 M€, que es preveuen finançar amb fons provinents del REACT i del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) emmarcat dins del Pla Next Generation EU (NGEU).

El primer d’aquests corredors, el de la C-245, ja està pràcticament executat. És el que transcorre entre les ciutats de Castelldefels i Cornella, donant servei a les poblacions de Sant Boi, Viladecans i Gavà. Aquesta actuació, que s’ha fet conjuntament amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments, ha transformat la C-245 en un vial més urbà, afavorint la mobilitat de més de 350.000 persones, amb una inversió de 40,9 milions d'euros, dels quals 11,7 M€ són aportats per la Generalitat. Els cinc restants compten amb un projecte constructiu en redacció. En una segona fase es desenvoluparan els altres se corredors previstos pels quals s’estan redactant els estudis previs corresponents.

c 245 tramet

Es preveu que amb la posada en servei de la primera fase d’actuacions se’n puguin beneficiar 12 milions d’usuaris a l’any, incrementant la demanda del transport públic per carretera en un 15% de mitjana als diferents corredors. Això tindrà un clar impacte en la disminució del transport privat, ja que suposarà una reducció anual de cap a un milió de vehicles privats. D’aquesta manera, es calcula que es deixaran d’emetre a l’atmosfera 3.000 tones de CO2 a l’any. 

Millora del servei

Els nous corredors de bus ràpid també comportaran millores dels serveis d’autobús que hi circulen, potenciant-ne la rapidesa i la fiabilitat. Així mateix, també s’incrementaran el nombre d’expedicions, el que suposarà, segons els primers estudis, un augment d’uns quatre milions de places anuals en autobusos interurbans. La freqüència de pas augmentaria, de mitjana, en un 25%, fet que suposaria un estalvi total pels usuaris de 2 milions d’hores a l’any.

Redacció / Fotos: Diputació Barcelona

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Torna el SuperMes, un abril ple de propostes i descomptes

Activitats turístiques arreu de la comarca del Baix Llobregat amb preus reduïts per a compartir temps en família
163

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix