Els vehicles de persones amb rendes baixes, exempts de la ZBE Barcelona

Imprimeix

Una altra de les novetats de l’actualització de l’ordenança és la creació d'autoritzacions temporals per a professionals que estiguin a cinc anys de jubilar-se i que utilitzen el vehicle per treballar

Els vehicles sense etiqueta de la DGT els titulars de la qual acrediti uns baixos ingressos econòmics anuals podran circular a qualsevol hora per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de les Rondes de Barcelona amb la nova ordenança municipal que entrarà en vigor en 2023. Pel potencial de vehicles en aquesta situació, uns 20.000, aquesta és una de les principals novetats de l'actualització de l'ordenança de la ZBE Rondes que inicia aquesta setmana la seva tramitació amb la seva aprovació en la Comissió de govern.

ordenança zbe 2

Dos canvis més respecte a l'ordenança de la ZBE vigent són l'ampliació del nombre d'autoritzacions diàries de deu a l'any a dos al mes, vint-i-quatre a l'any, i la creació d'autoritzacions temporals per a professionals que estiguin a cinc anys de jubilar-se i que utilitzen el vehicle per treballar. “Són elements que en termes generals tenen un impacte ambiental petit però en termes individuals important”, va assegurar el regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona, Eloi Badia, que ha destacat que amb aquests canvis Barcelona dona una “dimensió social” a la nova ordenança de la ZBE a més d'adaptar-la a la Llei de Canvi Climàtic. El regidor ha posat èmfasi en què la ZBE Rondes BCN, que engloba cinc municipis metropolitans (Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs), “està vigent” perquè ha estat recorreguda davant el Tribunal Suprem l'ordre judicial de derogar-la. 

ordenança zbe 3

També ha assenyalat que la nova ordenança barcelonina de la ZBE mantindrà la prohibició de circular en aquest àmbit els dies laborables de dilluns a divendres laborables entre les 7 hores i les 20 hores, només per als vehicles més contaminants sense etiqueta ambiental de la DGT i excepte els que estiguin exempts. En aquests moments estan exempts els vehicles dedicats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda, els de serveis d'emergència i essencials, els dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitat que els condicionen l'ús del transport públic i els estrangers que compleixen amb els requisits tecnològics i d'emissions.

A més, hi ha autoritzacions d'accés esporàdic per les quals el vehicle que no compleix els requisits tecnològics i d'emissions ha de formar part del registre que gestiona l'Àrea Metropolitana de Barcelona i en el qual ja estan inscrits més de 50.000. A aquestes autoritzacions per poder circular s'afegirien, l'any que ve, catorze dies més, és a dir, vint-i-quatre dies en total.

ordennaça zbe 4

Tindran autorització anual els vehicles singulars, els vehicles dedicats a l'exercici professional i que els seus titulars estiguin propers a la jubilació i els que els seus titulars acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes inferiors a dues vegades l'indicador de renda d'efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar. Mentre duri l'activitat tindran permís els que prestin servei en una activitat singular amb autorització municipal, els que duguin a terme tasques de manteniment en tallers i els de persones amb tractaments mèdics periòdics mentre durin aquests. Els vehicles en estat de reposició perquè s'acredita la compra d'un de nou que compleixi amb els criteris tecnològics permesos podran circular en l'horari restringit fins que duri el període de lliurament del nou vehicle.

El sistema de control continuarà sent a partir de les càmeres sense perjudici que la Guàrdia Urbana pugui realitzar controls i la sanció encara és de 200 euros, amb un increment del 30% el cas que s'infringeixi l'ordenança durant un episodi de contaminació.

Redacció / Fotos: Arxiu