El tren de mercaderies accidentat a Sant Boi circulava massa ràpid

Imprimeix

Aquest dia tenia limitada la velocitat a 30 quilòmetres per hora pels treballs nocturns de manteniment que estava fent FCC en aquest punt i anava per sobre

El tren de mercaderies que va descarrilar al maig a l'altura de Sant Boi de Llobregat i contra el qual va xocar un altre comboi de passatgers, causant la mort del seu maquinista, circulava per sobre dels 30 quilòmetres per hora que aquell tenia com a límit de velocitat la via. Ho ha confirmat aquest dimecres el director general de Ferrocarrils de la Generalitat (FCC), Pere Calvet, en la presentació de l'informe de la investigació de l'accident ferroviari en la Comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament de Catalunya, al costat de la presidenta d’FCC.

santboi xoc 1

El tram de la via on va ocórrer l'accident correspon a la línia que transcorre entre la Plaça Espanya de Barcelona i la localitat de Martorell, i aquest dia tenia limitada la velocitat a 30 quilòmetres per hora pels treballs nocturns de manteniment que estava fent FCC en aquest punt.

L'informe del sinistre, ha dit Calvet, ha confirmat que les obres en aquesta via complien amb tots els requisits de seguretat, que es comprovaven dues vegades cada dia, abans i després de fer els treballs durant la nit.

santboi xoc 2

El tren de mercaderies, ha prosseguit Calvet, va parar de manera brusca a les 18.03 hores del 16 de maig per un mecanisme de seguretat que es va activar després que se saltés el desviament obligatori que tots els trens d'aquest tipus han d'agafar abans de l'estació de Sant Boi i esperar a l'autorització expressa per circular fins al Port de Barcelona. El comboi afectat, sense avisar el centre de control d’FCC, va prosseguir la marxa en sentit Barcelona després d'estar parat 45 segons, i aquest moviment va fer que el vagó afectat caigués a les 18.05 hores sobre les vies paral·leles per les quals circulen els trens en sentit Martorell. Al cap de pocs segons, el tren de passatgers implicat en el sinistre, que havia sortit de l'estació de Sant Boi a les 18.04 hores en direcció a Martorell, va xocar contra el vagó de mercaderies que ocupava la seva via.

santboi xoc 3

Calvet ha destacat que el maquinista del comboi de passatgers, que va morir en l'acte després de xocar amb el vagó, va reaccionar nou segons abans del sinistre, frenant el tren que conduïa i evitant més danys personals entre els 94 passatgers que anaven als vagons.

Entre el frenat d'emergència del tren de mercaderies i el xoc entre els trens transcorre amb prou feines un minut i, en aquest període, el centre de control d’FCC, que està en permanent control per ràdio amb els trens que circulaven per la seva xarxa ferroviària, no va rebre cap avís per part del comboi de mercaderies.

Calvet ha afegit que l'accident va ser causat per una “gran mala sort”, per la coincidència horària entre els trens sinistrats, ja que entre la caiguda del vagó de mercaderies a la via contrària i l'arribada del tren de passatgers amb prou feines van passar nou segons. “Va ser un cúmul de mala sort: si el tren de passatgers hagués sortit segons després de l'estació de Sant Boi, s'hauria topat amb el semàfor en vermell, i hauria parat la seva marxa”, ha conclòs Calvet.

Redacció / Fotos: Arxiu