Les clàssiques de crema, brioix amb fruita (meló, taronja i cireres) i la de pasta fullada de llardons tornaran a ser les més demandades a la nostra comarca
El Gremi de Pastisseria de Barcelona encara amb optimisme la campanya de Sant Joan d'aquest any i espera superar les vendes de 2019, més d'1,8 milions de coques artesanes en tota Catalunya. “La coincidència de Sant Joan en divendres, que facilita un pont llarg, i la normalitat recuperada després de la pandèmia, fan preveure una molt bona campanya”, segons el president del Gremi, Antoni Bellart.
En relació amb la inflació, Bellart assegura que “la majoria de pastissers reduirem marges i mantindrem preus, perquè encara que és evident que s'han encarit els costos, principalment l'electricitat, que per al nostre negoci suposa una despesa molt important, repercutir l'escalada inflacionista en el consumidor ens perjudicaria en vendes i ho intentem evitar”. Bellart recorda que no només ha pujat l'electricitat, sinó la major part dels ingredients i també la paqueteria que s'utilitza.
Les més venudes
Quant a les coques més venudes, les clàssiques de crema, brioix amb fruita (meló, taronja i cireres) i la de pasta fullada de llardons tornaran a ser les més demandades, si bé, cada any van creixent les vendes de les farcides de nata, cabell d'àngel, xocolata, gianduia (xocolata amb pasta d'avellana) i altres propostes més innovadores com les de pastís de llimona, de festucs o de te matxa.
La tradició de la coca i de la revetlla de Sant Joan van lligades a la celebració del solstici d'estiu, una festa pagana amb foc i música, que en la costa mediterrània s'ha acompanyat des de sempre amb una coca plana i arrodonida que, originàriament, era una pasta de pa amb oli, ous, sucre i pinyons i tenia forma de sol.
Redacció / Fotos: Arxiu