Més de 700 alumnes no van fer el cicle de grau mitjà desitjat a Cornellà

Imprimeix

CCOO presenta un informe sobre el dèficit d'oferta en Formació Professional al municipi baixllobregatí

L'inici de curs escolar 2021-22 serà recordat per haver deixat 29.722 alumnes a Catalunya sense plaça per poder cursar estudis d'FP. 707 places sol·licitades a la Cornellà de Llobregat no van poder ser assignades.

Pel que fa a la relació entre l'oferta i la demanda, aproximadament un 80% de l'alumnat no va ser assignat respecte les seves sol·licituds a sistemes microinformàtics i xarxes, laboratori clínic i biomèdic, i anatomia patològica i citodiagnòstic. 787 de les 1.318 places sol·licitades als Cicles Formatius de Grau Mitjà de mantins no van poder ser assignades a l'opció desitjada (59,7%).

fp cornella 2

Només un 25,6% de l'alumnat estudia al municipi, mentre que un 37,6% es desplaça a Barcelona i un 37,8% a altres municipis. Això suposa que només un de cada quatre alumnes poden estudiar un cicle a Cornellà de Llobregat. Els efectes d'aquesta escassetat de places provoca mobilitat a altres territoris, amb l’increment de la despesa econòmica per formar-se o, fins i tot, l'exclusió del sistema educatiu públic. 

“Des de CCOO entenem que aquesta situació vulnera el dret bàsic a l'educació i la formació de les persones, i que evidencia la falta de planificació i de previsió del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya a l'hora de programar l'oferta amb suficients places. S'ha de garantir la creació de places públiques per frenar l'expulsió del sistema a milers de joves. Així mateix, s'han de regular mesures per a evitar qualsevol discriminació”, explica el sindicat.

fp cornella 3

Per a CCOO, aquestes xifres precipiten l'abandonament escolar prematur perquè no es garanteix l'orientació i l'acompanyament de l'alumnat des de les etapes obligatòries, abans i durant la seva formació professional.

En un marc on la formació professional encapçala les demandes del mercat laboral, el Departament d'Educació no està a l'altura de la realitat social, i per això des de CCOO es proposa:

 
 
 

“És fonamental executar mecanismes que garanteixin la millora del sistema i potenciar-lo i valorar-lo en el marc del Consell de la Formació Professional del Baix Llobregat, com a òrgan de concertació social de les administracions públiques implicades, els principals agents socials i econòmics, i la comunitat educativa de la comarca”, considera CCOO.

Redacció / Foto: Arxiu