Jaume Collboni reactiva l’ampliació de l’Aeroport del Prat

L’alcalde, Lluís Mijoler, considera que es tracta d'un projecte “antic” i “superat” i “cal acordar un model aeroportuari de futur, que assumeixi que l'aeroport no pot créixer ni un pam més sobre els seus límits actuals”

El primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, va proposar ahir divendres reactivar el debat sobre l'ampliació de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat mitjançant la creació d'”un grup de treball i proposta que comenci a treballar ja a les bases per a una futura ampliació'. Així ho ha plantejat en el marc d'una conferència que ha pronunciat al Cercle d'Economia, on ha desgranat l'estratègia de promoció econòmica del govern municipal acompanyat pel ministre d'Afers exteriors, José Manuel Albares; el president del Cercle, Javier Faus; i la sòcia fundadora de 101 Ventures i presidenta de l'AED Catalunya, Rita Almela.

FOI OsOWQAQC9t3

“No tiro la tovallola en relació amb l'ampliació del Prat per 2027”, ha dit Collboni, atès que l'actual Document de Regulació Aeroportuària (DORA), en el qual no es van incloure finalment partides per estendre la infraestructura de la capital catalana, abastava el període 2022-2026. Collboni ha llançat aquesta proposta a Faus, qui ha recollit el guant “encantat”, i ha demanat escometre “un debat tranquil, rigorós, assossegat, fora dels focus i allunyat de maniqueismes i idees preconcebudes” sense descurar a grups d'interès, sindicats, entitats ecologistes, acadèmics i científics; i de “liderar sense protagonisme i des de la part civil i empresarial aquest nou embat”, ja que el Cercle “sempre ha defensat la Barcelona del 'si' i contrària a l'apologia del decreixement.”

collboni 2

El dirigent socialista ha defensat que “més vols intercontinentals no signifiquen més milions de turistes”, sinó “més empreses, més llocs de treball i més oportunitats per a Barcelona i per a Catalunya”. Referent a això, ha fet referència a un estudi encarregat en el seu moment a professors de la UB per Aena, que pronostica que ampliar aquesta infraestructura comportaria la creació de 83.000 noves ocupacions directes i 364.000 indirectes. L'objectiu de Collboni és que aquest grup de treball doni lloc a “una proposta consensuada perquè, quan arribi el moment, el debat es faci amb serenitat”. Ens interpel·la a tots tornar-ho a intentar”, ha afegit.

Inversió de 1.700 milions

El gestor aeroportuari, Aena, participat en un 51% per l'Estat, va posar sobre la taula una inversió total de 1.700 milions d'euros per ampliar El Prat però, davant el poc consens polític, no va incloure cap partida en el DORA actualment en vigor, aprovat a finals de l'any passat. El govern central i la Generalitat havien aconseguit un primer principi d'acord el passat estiu, que va quedar finalment en paper mullat pels desacords entre les administracions.

aero prat 1

L'estany de la Ricarda, a l'espai natural del Delta del Llobregat, va ser el principal escull per a aquest frustrat projecte: es tracta d'una àrea sota protecció de la Xarxa Natura 2000, vigilada per la Comissió Europea, que s'hauria vist afectada per l'ampliació de 500 metres de la tercera pista que proposava dur a terme Aena.

aeroport Barcelonat 130421

En afectar a un espai de la Xarxa Natura 2000, el projecte hauria de comptar amb un aval de la Comissió Europea abans d'executar-se, quan l'executiu comunitari ha obert ja un procediment d'infracció a Espanya per no haver cuidat prou aquest espai.

El debat sobre l'ampliació ja va tibar la relació entre els socis de Govern -ERC més poc inclinat per l'impacte ambiental, JxCat més obert a acceptar-ho- però també en el si de l'Executiu central de coalició -amb el PSOE favorable i Unides Podem obertament en contra-.

A més, el projecte comptava amb l'oposició de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, tot i que amb el vistiplau de Collboni, com avui ha tornat a escenificar, i amb el frontal rebuig de l'Ajuntament del Prat, amb alcalde també dels comuns.

Enquesta

Segons l'última enquesta del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) de la Generalitat, difosa ahir dijous, el 48,8% dels catalans està en contra d'ampliar l'aeroport encara que no tingui un impacte ambiental, pel 30,8% que creu que la infraestructura ha d'ampliar-se.

mijo 1

L'alcalde del Prat de Llobregat (Baix Llobregat), Lluis Mijoler, ho ha celebrat. “És hora de superar el vell model desarrollista, tal com ha fet tot Europa i com ens reclama majoritàriament la ciutadania de Catalunya”, ha opinat Mijoler en un comunicat.

“En un context d'emergència climàtica, la ciutadania ens reclama que estiguem a l'altura i treballem amb rigor, diàleg i serietat proposades de desenvolupament més sostenibles, tal com estan fent totes les grans metròpolis europees”, ha afirmat l'alcalde del Prat.

mijo 2

A més, Mijoler considera que es tracta d'un projecte “antic” i “superat”. “Quan tot Europa treballa per impulsar un nou model, és decebedor que aquí, en canvi, hi hagi qui insisteixi a voler fer-nos perdre aquest tren i intenti ressuscitar projectes antics, descartats i superats, que ens encadenarien al vell model desarrollista de dècades passades, amb el pretext d'unes previsions de creació d'ocupació mancades de rigor”, ha lamentat.

L'alcalde ha considerat que “cal acordar un model aeroportuari de futur, que assumeixi que l'aeroport no pot créixer ni un pam més sobre els seus límits actuals, que pensi en les infraestructures que necessita el teixit productiu de tot el país, i sigui respectuós amb un entorn natural únic, el Delta del Llobregat, que la UE exigeix que es protegeixi més i millor.”

Redacció / Fotos: JC-Aj. El Prat de Llobregat

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

El càlcul del salari de referència, com en les edicions anteriors, s'ha efectuat per a tres àmbits territorials

El salari de referència metropolità és de 1.516 euros mensuals

Les despeses relacionades amb l'habitatge (lloguer o hipoteca i factures) s'enduen el 45% del pressupost de necessitats bàsiques, mentre que el 43%…
150

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix