Denuncien deficiències en la nova concessió del bus interurbà

Imprimeix

Segons ERC-Viladecans, bona part de la flota que ha aportat Avanza -nova concessionària- són autobusos amb més de deu anys d’antiguitat i retirats de Madrid perquè incomplien estàndards de qualitat, i es detecta una manca general d'autobusos, fet que provoca que alguns conductors s'hagin de quedar a la base i s'incompleixin freqüències de pas

El grup municipal d'ERC a l'Ajuntament de Viladecans ha entrat a registre una instància on demana a l'equip de govern (PSC+Comuns) que emprengui mesures urgents conjuntament amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) davant l'allau de deficiències que acumula la nova concessionària del servei d'autobús interurbà que enllaça els municipis del Baix Llobregat Sud. Incidències que han aixecat les queixes de molts usuaris i dels propis treballadors subrogats.

El passat 26 de desembre de 2021 es va materialitzar el canvi de concessió del transport urbà per carretera de l’empresa Mohn a Avanza, nova empresa guanyadora del concurs Servei Públic de Transport Col·lectiu Urbà de Viatgers (SPTCUV) entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans i altres municipis. Tot i que s’ha difós que aquest canvi comportaria moltes millores, la realitat és que el malestar de viatgers i conductors s'està multiplicant per moments, segons ERC. Els republicans consideren que aquesta situació es podria haver evitat amb una gestió més eficient del traspàs.

Tal com explica la regidora d'ERC Myriam Moysset, "una setmana després del canvi de concessió tant el servei com les condicions laborals dels treballadors d'Avanza han empitjorat, situació que preocupa especialment amb la tornada a la normalitat després de les vacances. Pel que fa als usuaris, es constata un incompliment fragant de la freqüència de pas i una flota antiquada, incòmoda i menys segura. De fet, bona part dels vehicles aportats per la nova concessionària provenen del Consorci Regional de Transports de Madrid d'on van ser retirats per incomplir amb el seu pla de qualitat, després de superar els 10 anys d'antiguitat."

Pel que fa als conductors, no hi ha comunicació entre vehicles i emissora, de manera que si hi ha qualsevol incidència durant el servei, són els treballadors els que han d'avisar a través del seu telèfon mòbil, el grup municipal viladecanenc. Molts autobusos no disposen de la mampara homologada per protegir als conductors dels usuaris seguint els protocols de seguretat en pandèmia COVID, afirma ERC-Vildecans. Afegeix que els vehicles antics aportats per la concessionària generen inquietud entre els empleats, fortes vibracions i també n'hi ha algun sense para-xocs.

obres cotxera Avanza Viladecans

El traspàs ha comportat també l'adequació d'una nova base principal al carrer Llobatona de Viladecans, al Polígon Industrial Centre. Aquesta cotxera encara no està 100% adequada i les obres conviuen amb els treballadors, sense senyalització ni uns vials definits i segurs. Els lavabos són portàtils (poly klyn), les taquilles compartides entre homes i dones, sense zona de descans ni menjador, a la zona del taller (ubicat a l'antiga nau de joguines Comansi) hi ha manca d'espai als vestidors per separar la roba contaminada i no hi ha suficient aigua calenta a les dutxes. Tampoc hi ha lavabos a les línies E98 i N19 i es detecta una manca general d'autobusos, fet que provoca que alguns conductors s'hagin de quedar a la base sense poder sortir a fer la ruta i s'incompleixin freqüències de pas, diu el grup municipal.

Per tot plegat, ERC-Viladecans reclama a l’Ajuntament que exigeixi a Avanza i a l’AMB una solució immediata a aquestes deficiències, amb un termini breu i proporcional d’execució. També demana que valori conjuntament amb l'AMB l'oportunitat d'obrir un expedient informatiu a la nova concessionària. Finalment, també sol·licita que el consistori i l'AMB mantinguin informats en tot moment als treballadors i a la ciutadania en general sobre els terminis imposats per resoldre totes aquestes incidències.

Avanza és un conglomerat d'origen aragonès integrat a la multinacional mexicana ADO que ja opera a Terrassa, Mataró i Rubí. El nou contracte de concessió té una durada de sis anys amb possibilitat de pròrroga quatre anys més.

Redacció / Fotos: ERC-Viladecans